Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Етническо прочистване в пустинята Негев

Когато чух, че започва разрушаването на три арабски села в пустинята Негев, не смятах, че е сериозно. Това е едно от местата, които стояха встрани от конфликта, макар Газа да е близо. Новият устройствен план обаче има какво да каже и жителите на три бедуински села го усетиха върху себе си. Израелските сили за сигурност унищожиха бедуинско село за втори път (7 август) в рамките на няколко дни, оставяйки над 300 души отново, след като десетки еврейски и арабско доброволци се заеха да построят наново 45 къщи. Призивите, идващи от BBC, CNN и други големи телевизии, подкрепяни от неправителствени организации от цял свят, останаха нечути.

Новата операция на израелската армия и полиция се нарича „Горещ вятър“. Правозащитни организации предупреждават, че тези действия застрашават от прочистване цялата пустиня Негев, където голяма част от населението е бедуинско. Разбира се това няма никакво значение. По плана на Еврейския национален фонд, организация с покровители като Дейвид Камерън и Гордън Браун, пустинята Негев трябва да бъде „прочистена“ от арабското население, представлявано от бедуинските села там.

Главните органи на арабското малцинство в Израел обеща да започне изграждането на селото отново през тази седмица, като ще отправи искане до ООН за разследване по случая. Селото, което е засегнато главно от булдозерите е Ал-Аракиб, превърнало се в източник на недоволството срещу израелските сили за сигурност. Над 90 000 души представиха в съда на Беершеба удостоверения за собственост на имот. Това се наложи, тъй като израелските власти заявиха, че бедуинските села в Негев са незаконно построени.

Документите ясно показват, че собствеността на имотите на бедуините е напълно законна и датираща от много преди създаването на Израел през 1948 г. Решение на съда в Беершеба се очаква до края на този месец. На 5 юли 1 500 войници влизат в едно от селата, съставено от няколко колиби, за да го бутнат. Местното племе атури тъкмо са възстановявали къщите от булдозерите, които ги срутват седмица по-рано. Заедно със себе си, войниците изкореняват и 850 маслинови дръвчета, доставени в околни израелски селища.

На 6 август, групата Адала, преставляващо арабското малцинство в Израел (ок. 1 300 000 души) вкарва иск в съда на областния център Беершеба за разследване на полицейската бруталност. От своя говорителят на бедуинското население на Негев, Ауад Абу Фрийх, заяви че израелските власти заплашват мира в района и все повече се приближават до въстание в Негев.

Това, което притеснява жителите на Беершеба е високата раждаемост сред бедуините, което застрашава мнозинството от еврейско население. Ето защо правителството е дало зелена светлина за разрушаване на домовете и постепенното изселване на бедуинското население. Както други 45 села, Ал-Аракиб е обявено за незаконно от властите, което означава, че няма достъп до вода и ток. Европейската комисия поиска от Израел признаване на 13 селища, които да бъдат допуснати до националната мрежа на Израел за водоснабдяване, но искането бе пропуснато от Тел Авив. Членът на неправителствената израелска правозащитна организация „Бимком“ Нили Барух поясни, че ще се бори както може с плановете на правителството да заличи бедуинските села в Негев.

24 responses to “Етническо прочистване в пустинята Негев

  1. militero август 8, 2010 в 11:31 pm

    Нещо не разбирам, в Бершеба няма почти араби…99% евреи…

  2. militero август 9, 2010 в 1:21 am

    И все пак, де, тук съм съгласен – политиката на Израел спрямо бедуините и друзите е сбъркана. Традиционно те са повече про-израелски и анти-палестински, а Израел може да направи повече да ги мотивира. Доколкото разбирам от израелската преса бутането на тези къщи е нищо повече от заядливо спазване на закона. Да, има такъв закон, не може всеки да си позволи да прави къщи насред нищото, но мисля, че когато стане дума за бедуини трябва да си затворят очите. По-добре щеше да им прокарат я ток, я вода, я нещо друго полезно. Това е глупаво. Според мен, де. А и бедуините впрочем по принцип нямат кой знае колко висока раждаемост. Мюсюлманите имат най-висока, християните най-ниска (сред арабите), бедуините (които също са мюсюлмани) са някъде в средата.

  3. Мая август 10, 2010 в 9:09 am

    „Не може всеки да си позволи да прави къщи насред нищото“, ако е арабин! Това е критерият. И той просто намирисва на апартейд.

    • militero август 10, 2010 в 3:44 pm

      Но това е универсален отговор. Френския закон за разтурване на цигански и(!) френски катуни също беше наречен расистки, но не е. Идеята е, че традиционно държавата Израел винаги е имала много добро отношение към бедуините и друзите, тъй като и те самите са отвръщали със същото. Да се съборят бедуинските катуни според мен е грешно. Това първо няма да е „етническо прочистване в пустинята Негев“, тъй като те просто ще отидат в градовете (както практиката показва). Второ, това е едно догматично спазване на закона, а според мен националния интерес трябва да е на първо място. Тоест, да си затворят очите и да оставят бедуините. Все пак това не е еквивалентно с бутането на циганските катуни в България, бедуините не създават изобщо много проблеми и е добре държавата да прави повече за тях. Както и за друзите. В този случай според мен трябваше да им изфабрикуват разрешително и да облагородят малко бедунското село.

      Този закон, г-жо Ценова го има и в България и поне на хартия трябва да се спазва. В плевенско преди няколко седмици бутнаха една барака на етнически българи-клошари.

  4. Мая август 11, 2010 в 12:58 am

    О, да. Законите трябва да се спазват, г-н Сиди. И не само на хартия. Включително законите, съставляващи т.нар. „международно право“. Които не толерират по никой начин дискриминационното отношение към едни етнически групи в полза на други. В светлината на това как да обясним, че еврейските заселници-колонисти могат да си строят къщи „в нищото“ – по върховете на хълмовете на окупираните територии, откъдето да доминират над цялата околност, при това разполагайки със закрилата на окупационната армия, а бедуините, които винаги са живели в Негев, изведнъж са започнали да пречат някому?

    • militero август 11, 2010 в 4:27 am

      Ами, не, според мен не трябва да се спазват винаги законите – в случая НЕ ТРЯБВАШЕ да се бутат къщите на бедуините….мисля, че не разбирате позицията ми.

    • Ruslan Trad август 11, 2010 в 12:09 pm

      Йес, в този случай не трябвало да се бутат къщите. Колко благосклонно. Благодарим:)

  5. militero август 11, 2010 в 3:39 pm

    Излишно заяждане, предвид че сме на едно мнение.

  6. tofo август 11, 2010 в 11:53 pm

    Цитат:
    „Над 90 000 души представиха в съда на Беершеба удостоверения за собственост на имот. Това се наложи, тъй като израелските власти заявиха, че бедуинските села в Негев са незаконно построени. Документите ясно показват, че собствеността на имотите на бедуините е напълно законна и датираща от много преди създаването на Израел през 1948 г.“

    Катуни,казваш… Проблемът е в еврейските закони, а не в това, че поради някакви причини биха могли да бъдат заобиколени. Та така погледнато, май не сме на едно мнение.

    • militero август 12, 2010 в 4:41 pm

      Тофо, тези постройки/катуни/лагери са там от 1998. Все пак смятам, че е трябвало да ги оставят, тъй като бедуините са сред малкото арабски приятели на Израел. Трябва да се интегрират, но според мен в случая е грешка. Все още не знам за какво етническо прочистване става дума, предвид че националната политика на Израел е да изкара бедуините от тези лагери и да ги вкара във вече съществуващите или сега строящите се градове и села в Негев. Това се стимулира чрез привилегии – евтини жилища, работа, служба в армията и много бедуини го правят. Но пак са си в Негев.

      Сега, въпрос на мнение е дали номадски народи и общности трябва да се стимулират към урбанизация (бедуините в Израел, циганите в България и Франция). Моето лично мнение е, че трябва.

    • Ruslan Trad август 12, 2010 в 10:24 pm

      хаха,от 1998 били…а документите им за притежание на имот от преди 1948 са писани от някой на битака:)

  7. militero август 13, 2010 в 12:30 am

    Ами, става дума за село/лагер от 1998, а съдът още нищо не е казал за въпросните документи. В предишни случаи се е наблюдавало представяне на документи на трети лица за наемане (!) на земя от британците, като дълготрайното живеене там е аргумент за собственост. Сега, аз не мисля, че е добре да им бутат лагера, но защо трябва да се изкарва всичко извън контекст и да се слага в някаква политическа рамка? И най-вече да се слагат заглавия за етническо прочистване?

    1. 60% от бедуините в Негев живеят в градове и села, построени от държавата и дадени им на преференциални цени (за евреи е по-скъпо).

    2. Урбанизирайки бедуините ти ги преместваш от пустинята в града, но си остават в Негев, някакво си „прочистване“ щеше да е ако те се махаха(!) реално от Негев.

    3. За бедуините, които искат от номади да се урбанизират има специални държавни стипендии за университети (тоест, вземат се местата на Х на брой евреи или други и се пазят за бедуини), насърчават ги да ходят като доброволци в армията и т.н.

    4. Правителството разрушава между 100 и 200 постройки на година като постройка включва всичко от шатра до ламаринена колиба 2 на 2 метра. Има общо 40,000 нелегални бедуинскии постройки (все от такъв тип, не нерагламентирана вила или гараж). Със сегашните темпове на „етническо прочистване“ би отнело между 2 и 4 века, след което бедуините пак ще са си в Негев, но в циметови, тухлени и бетонни постройки. Странна политика би било…

  8. militero август 13, 2010 в 12:41 am

    Извинявам се за наводняването : преди десетина години правителството предложи на бедуините да наемат земята на цена 2 долара на акър (4000кв.м.), като предложението включваше еволюционна урбанизация на лагерите. Беше отказано. Мое лично мнение е, че силното чувство за традиция у бедуините ги кара да са скептично, даже отрицателно настроени към всяка форма на урбанизация. Пак се стига до въпроса – трябва ли държавата да стимулира урбанизация? Все пак сме 21-и век.

  9. tofo август 13, 2010 в 3:30 pm

    Стимулирането на урбанизацията си е решение на Израел. Само, че явно има хора, които не искат да бъдат урбанизирани. Защото вкарването на бедуините в кварталчета с къщички и дворчета значи край на тяхната култура. Живели са
    така хиляди години.
    И още малко. Казваш: ( вземат се местата на Х на брой евреи или други и се пазят
    за бедуини)? От къде се вземат? Чии са местата? Бедуините не са ли и те жители
    на Израел и нямат ли основно право на образование като евреите? Това ако не е пример за чиста сегрегация…

    • militero август 16, 2010 в 12:25 am

      Тофо, не мисля, че правилно си разбрал смисъла на тези квоти.
      „…. От къде се вземат? Чии са местата? …“
      Местата са за всички израелски граждани, които решат да кандидатстват в даден университет.

      „…Бедуините не са ли и те жители
      на Израел и нямат ли основно право на образование като евреите?…“
      Да, не само, че имат право на образование, имат право и на квоти, на което евреите нямат право.

      „…Това ако не е пример за чиста сегрегация…“
      Това е пример за точно обратното на сегрегация – квотата ще рече, че Х% от местата са резервирани за бедуини, но те могат и отделно да кандидатстват (без квота). Като теглиш чертата оценката за кандидатстване на бедуините се повишава с около 5-10%, като така могат да изместят (само чрез квотата си) друг израелски гражданин. Твърдението за сегрегация е абсолютно необосновано – не само, че евреите и бедуините ще учат в един университет, един поток и една група, ами и бедуините ще влизат по-лесно. Това е чист пример за….бутане напред!

      „…Стимулирането на урбанизацията си е решение на Израел. Само, че явно има хора, които не искат да бъдат урбанизирани. Защото вкарването на бедуините в кварталчета с къщички и дворчета значи край на тяхната култура….“

      Сложен въпрос – ако отидеш в Париж няма да познаеш българите по това, че имат пищов в пояса и нагъват кисело мляко и баница, ставайки само да друснат някое хоро, нали? Нито носят цървули и калпаци. Дори ако вземеш народи като циганите и монголците, в чиято култура важно място взима номадството – пак не значи край на културата. Не може да се капсулираш, Монголия преди точно век е имало един град. Без да преувеличавам. Да, битът им е станал по-различен от традицията, но пък за сметка на това децата им не умират от щяло и не щяло, имат ток, вода и телефони. Поне повечето. Ти живееш ли както са живеели българите преди 100, 500 или 1000 години? Не, нали? Но не си „непълноценен или неистински българин“.

  10. Виктор Кордон август 15, 2010 в 11:25 am

    Евреите окупираха незаконно чужда територия (Палестина),а сега те самите определят в нея кое е законно и кое не,според собствените си интереси.Интересна еволюция на еврейската (а и на световната) политика,не мислите ли?

  11. Ruslan Trad август 16, 2010 в 12:31 am

    Бернард,грешиш- нямат ток и вода, това можеш да го провериш в който и да е документ.

    Самото обсъждане на тези хора е абсурд, тъй като те са коренни жители на тази част от земята, а дошлите от Европа евреи едва ли са. Най-малкото нямат документи, с които да докажат, че земята им принадлежи повече, отколкото на бедуините. Според властта, те не са законни граждани и нямат право на продоволствия, това не е мое тълкуване.

    • militero август 16, 2010 в 1:00 am

      Кой няма ток и вода? Бедуините в палатки и шатри? Да, естествено, че нямат, нали това казвам! 🙂
      Но тези, които отиват в сгради, построени не от плат, а от бетон – имат.

      Да, коренни жители са, но защо да не им се дават неща като квоти, евтини жилища и прочие, че да се доближат до модерния начин на живот (да го наречем най-общо)?

      Евреите нямат документ, естествено, защото в този конкретен парцел живеят бедуини. Които нямат собственост, нито засега са извадили документ (извадили са твърдение) за същото. За съжаление (от гледна точка на прогреса и урбанизацията) в бедуинската култура неща като писани защони, централни съдилища и нотариални актове нямат особена стойност, за разлика от традицията, морала и културата. Спореде мен нещата не се самоизключват, едното може да се съчетае с другото.

      И коя е тази власт, която не смята бедуините за граждани на Израел?

Вашият коментар