Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Убийства и политическа криза в Швеция

Този уикенд в южния шведски град Мальо нищо не е нормално. Полицейски коли обикалят по улиците, хора бързат да се приберат по домовете си, заключвайки добре вратите и прозорците си. В същото време активист става жертва на поредната стрелба (Syd Svenskan, 24.10.10). За щастие оцелява, но той е късметлия. Малмьо е скован от страх през последната седмица.

Получавам обаждане по телефона днес преди обяд. Бяха роднините ми в Малмьо, които са там от доста години и се прибират за лятото в България. След характерните въпроси как сме, те как са, какво правят и размяната на съответната информация, стана на въпрос, че в Малмьо се случват странни неща. Нападенията, за които споменах по-горе, а ще стане дума и по-долу в текста, са стигнали и до съседите на роднините ми. Две жени, които живеят на първия етаж в кооперацията са били простреляни докато са вечеряли в апартамента си. Нападателят е стрелял директно през прозореца, като ранява едната в ръката, а другата в гърба. Характерната липса на пердета по прозорците улеснява стрелбата. По чудо няма загинали. Какво се случва?

След последните избори в Швеция през септември, положението в страната не това, което познават гражданите. Десният екстремизъм се засилва, покровителстван мълчаливо от премиера Фредерик Райнфелд и водача на крайно десните Шведски демократи, Джими Акесон.

Положението в Швеция всъщност не е толкова розово, както си представяме. Коалицията, водена от либералния премиер Фредерик Рейнфелд, спечели 172 места и за малко се размина с пълна победа. За да сформира мнозинство, Рейнфелд търси подкрепата на опозиционната Зелена партия. Тя обаче в момента е съюзник със Социалдемократическата партия. Ръководството на Зелените обяви, че опозиционният блок, който спечели 157 места в парламента, остава единен. Фредерик Райнфелд не изключва и възможността да работи със социалдемократите. Със сигурност обаче няма намерение да формира коалиция с крайната десница. Резултатът на крайно десните е впечатляващ и шокира много шведски избиратели. Очевидно Шведски демократи, които заложиха на антиимигрантската риторика, са улучили чувствителна струна в обществото.

Рейнфелд може да не иска да е с крайно десните, но те са налице. Джими Акесон заяви, че няма да се спре дотук, ще търси пълна победа, която за момента среща остра реакция сред традиционно социалистическото шведско общество.

Не само политическата криза притеснява шведското общество. Всъщност тя се прехвърли върху самите

Кръст,обозначаващ мястото,където на 10 октомври 2009 е убита първата жертва.

граждани и очаквано последвалите събития не бяха изненада за никой. Докато крайно дясното заема все повече позиции, а антиимигрантската пропаганда все повече надига омразата, нападения хвърлят сянка върху южния град Малмьо. В този град живеят много имигранти, включително и много българи. От няколко дни полицията е вдигната на крак заради тайнствени нападения, извършени от човек, чието лице все още не е установено. Вестник Syd Svenskan („Южна Швеция“, един от големите и централни вестници в областта Сконе) съобщава за над 20 нападения, като предоставя и карта.

 

Неизвестният нападател действа като стреля по жени и мъже. Нападенията стават най-вече по спирки на градския транспорт в ранните часове и започват от октомври 2009 г., но се засилват последните седмици. Общото между жертвите на нападенията е произходът – всички са имигранти от Източна Европа, Близкия изток и Африка. Всички са с тъмна коса и по-тъмна кожа. Това дава основание на полицията да вярва, че нападателят избира жертвите си по расов принцип, което още повече притеснява властите. Ето защо на 23 октомври се надига протест. Той е съставен от представители на християнската, будистката, еврейската и мюсюлманската общности. Всички заедно протестират срещу зачестилите нападения и липсата на откриваемост на нападателите. „Толерантност и сигурност за всички!“(Syd Svenskan, 24.10.10), скандират протестиращите. Присъствието на журналисти е голямо, а въпросите са много.

 

30 responses to “Убийства и политическа криза в Швеция

  1. militero октомври 24, 2010 в 1:44 pm

    Трябва да се добави, че не само от крайно-десните (които са си за кобалтови мини) идват проблемите на Швеция. Не трябва да се генерализира, но обобщено в имигрантските общности проблемите са много по-високи. Десетки пъти по-висока престъпност, безработица, бедност. Също така расистките нападения в масовия случай се извършват от (най-вече северноафрикански) имигранти срещу местните шведи според националната статистика. Отговарят за около 5% от населението и 50% от престъпността (грубо 20 пъти по-висока престъпност спрямо шведите). Често действията им са на идеологическа основа.

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/7278532/Jews-leave-Swedish-city-after-sharp-rise-in-anti-Semitic-hate-crimes.html

    Швеция все още не си е научила урока – всичко отрепки и екстремисти в затвора.

  2. Ruslan Trad октомври 24, 2010 в 1:51 pm

    Не мисля, че някой в Европа си е научил урока. Анти-семитизмът си го има, просто последните десетилетия уж беше забравен.

  3. militero октомври 24, 2010 в 2:13 pm

    Да, а имиграцията го припомни. Иначе Швеция е добър пример за социалистическата европейска глупост.

  4. Ruslan Trad октомври 24, 2010 в 7:43 pm

    Напротив, проблемите идват от крайно десните зомбита, които намират проблем в другите, а не в себе си. Типично за дясното пространство, това прави и Хитлер.

    • militero октомври 24, 2010 в 8:23 pm

      Те също. Но не са единствените, не са и основните. Статистически. Но, както е казано – всяка патка да си знае гьола, всяка п**ка да си знае МОЛ-а и всичките отрепки – по затворите и улиците (с доволно количество вериги).

  5. Ruslan Trad октомври 24, 2010 в 8:41 pm

    Най-вече разни расисти, нацисти и прочие.

  6. militero октомври 24, 2010 в 8:46 pm

    Да. Отрепката си е отрепка без значение цвета на кожата. Но в западния свят съществува разлика между реалната статистика и гласността на престъпленията. Ето добър пример с Швеция. Медиите и всякакви организации (с абсолютно право) се противопоставят на десните екстремисти. Но статистически половината расово мотивирани престъпления са извършени от имигранти от северна Африка. Или децата им. Нищо, че отговарят едва за 5% от населението. В България и САЩ да речем е сходно положението.

  7. Виктор Кордон октомври 24, 2010 в 11:25 pm

    Да,прав си,militero,че прекалената търпимост,проявявана от европейските ляво-либерални правителства към имигрантите,е причина за днешната конфронтация между тях и местното население.Чужденците бяха толерирани в духа на порочния мултикултурализъм,изискванията към тях бяха редуцирани под санитарния минимум. Така те се почустваха недосегаеми и над законите,не сестремят да учат езика на народа-приемник,живеят от социални помощи,техните паралелни общества са се превърнали в генератор на престъпност и агресивност.Но вината не е утях,а у онези свръхтолерантни управляващи,които позволиха страните им да се наводнят с неграмотни,безкултурни и неквалифицирани пришълци (естествено не всички са такива,но те са малцина),носейки от Анадола и Магреб своите закостенели и архаични порядки.

    • Ruslan Trad октомври 25, 2010 в 11:53 am

      Викторе,да ги пратим в Аушвиц,а?

    • militero октомври 25, 2010 в 5:44 pm

      Аз мога да говоря само за себе си, но, Руслане – не всяка критика към малцинствата е хитлеризъм и расизъм. Сред тях наистина има огромна престъпност, наистина някои от тях се самосегрегират и по своя воля се отделят. Има имигранти, които с десетилетия (че даже и поколения) не научават местния език. Не трябва културата на имигрантите да се приобщи към общата, трябва те самите да се приобщят към общата. Културни традиции, които противоречат на законите на страната също не трябва да се толерират. В много култури е прието момичетата да се женят и да ражадат в началото на пубертета – това е недопустимо според европейските норми, но се толерира. Дажи и в България. Примерите са много. А това, че сред имигрантите има огромна престъпност е факт.

  8. Плод&зеленчук октомври 25, 2010 в 1:25 am

    Познавам обществото им отблизо и мисля, че шведите са започнали да си изграждат невротична реакция срещу имигрантите. Икономическата криза изостря отношенията, а преселниците не издържат на напрежението.
    Кореняците и пришълците си приличат по това, че и двете групи се чувстват подтиснати от системата. Това не е чак толкова лошо, мисля, защото с малко повече усилия цялата тази история може да се превърне в едно отворено, ведро, щастливо шведско общество.
    Светът работи все по-бързо, а старите правила, дори и в Скандинавия, трудно се адаптират към новите действителности. Може би тези нападения целят именно катализирането на реакциите. Все пак там е студено, нещо такова би заздравило обществото им.🙂

  9. Виктор Кордон октомври 25, 2010 в 8:12 pm

    „Викторе,да ги пратим в Аушвиц,а?“- Руслан,това,комай,е единственият Ви „аргумент“-да опростите и неглижирате проблема,като обявите всеки критик на мултикултурния модел за нацист, ксенофоб, расист,ционист и т.н.Опитвате се да сплашите децата с лошия дядо Торбалан ли?В действителност десният екстремизъм е мижав и невзрачен като българска пенсия.Единствено неестественото му преекспониране в традиционно левите медии му придава заплашителна осанка.Ето малко статистика от Федералната криминална служба на Германия:“от сектора на левия екстремизъм броят на престъпленията от 2004 г. насам се е увеличил повече от 50% до над 1 800 престъпления през 2009 г. Същевременно през 2009 г. е имало общо 960 десноекстремистки насилствени престъпления“.Както виждате,по-малко от хиляда случая на десен екстремизъм в 82 милионна страна са направо смехотворни,особено на фона на апокалиптичните пророчества на леви функционери и привърженици на политиката на „широко отворените врати“,допускаща безпроблемното проникване на неграмотни и неквалифицирани индивиди в застрашителни количества.А ако трябва да ги сравним с имигрантската престъпност,то тогава,без съмнение,имигрантите ще водят доста убедително по точки.А Вие какво очаквате,Руслан,че хората,които са свикнали с един нормален ритъм на живот,трябва да са щастливи,когато биват ограбвани,изнасилвани, изтезавани,взривявани,убивани от нискокултурни примитиви в собствените си страни?Нима очаквате,че тези хора нямат чувства и тях не ги вълнува,когато децата им са малтретирани и оскърбявани в собствените им училища,когато тълпи от мрачни и агресивни чужденци бродят безметежно из градовете им,говорейки на непознати езици,когато милиони лентяи и безделници преживяват от социални помощи, осигурявани от собствения им джоб?Едно е ясно-мюсюлманските имигранти са неспособни да се адаптират при този модел,предоставящ тяхното интегриране в собствените им ръце.Затова просто трябва да се затегнат мерките,което означава (не Аушвиц,Руслан,не Аушвиц):спиране на безконтролната имиграция,приемане само на квалифицирани работници и специалисти по определени квоти и за определен период,задължително изучаване на местния език,обезателно запознаване с културните и религиозни традиции и обичаи на автохтонното население,задължаването да се контактува на локалния език на обществени места и др. под. Нарушителите не бива да бъдат толерирани,каквато е практиката сега,с плоското оправдание за куртурните различия,а да бъдат третирани с цялата строгост на закона,което важи и за всеки гражданин на страната.Зная,Руслан,че тази логика не Ви допада,но трябва да призная,че повече съм загрижен за съдбата на собствената си цивилизация и културна идентичност,отколкото за опасността,че някой може да остане засегнат от моята риторика.Бъдете здрав!

  10. militero октомври 25, 2010 в 8:30 pm

    Аз съм на малко по-друго мнение.
    1. Проблема с имигрантите и сегрегацията не изрично мюсюлмански, тъй като черните африканци-християни имат кажи-речи същите проблеми. Въпрос е И (подчертавам „и“, не „само“) на култура, но тя не е свързана само и единствено с религията. Контра пример, Кордон – корейците са християни в болшенството си, но в САЩ сред тях престъпността е по-ниска от средното за страната, по ниска и сред белите американци. Образованието, доходите и стандарта им на живот е по-висок също.

    2. Лявите екстремисти са не по-малко боклуци от десните, но техните престъпления статистически са по-леки. Много по-малко от тях са убийства. А и Германия не е държава, която има особен проблем с десния екстремизъм. Ако трябва да се даде пример, вероятно най-добрия е Русия (парадоксално най-големия враг на нацистка Германия).

    3. Картината, която рисуваш на имигрантските общности в Европа е леко пресилена. Особено ако говорим за не-първо поколение. Във Франция можеш да видиш бели и черни деца, или бели и арабски деца да си ходят по улиците заедно. В България това не можеш да го видиш (българи и цигани не съм виждал на улицата заедно за 22 години).

    4. Ти приравняваш имигрантите като една единна маса, имам и чувството, че според теб всички са мюсюлмани. И двете неща не са вярни. В цяла Европа да речем има милиони имигранти от бивша Югославия. Включително и босненски мюсюлмани, които са известни като трудолюбиви хора. Турците пък като народ изобщо са известни с трудолюбие, в България живеят в най-бедните райони, но безработицата им е ниска. Важи и за Германия.

    5. Говорейки за мързеливи лентяи забравяш, че по-голямата част от имиграцията на Европа е съвсем законна и официална. След 1945 европейските държави сключват договори с африкански и азиатски държави – следвоенна Германия физически е построена от турски гастарбайтери, които по-късно получават гражданство.

    6. Всъщност нещата би трябвало да са много по-просто, отколкото вие двамата (Руслан и Кордон) ги описвате. Това, че си част от чужда култура не е никакво извинение или оправдание да си престъпник или да се издържаш от помощи. Също така, Кордон, забравяш че има милиони европейци, не по-малко мързеливи от въпросните. Французите традиционно се славят като мързелив народ, да речем.

  11. maxpr октомври 26, 2010 в 12:23 am

    Невероятно. Колко лесно въпрос за насилие срещу имигранти може да се обърне към търсене на „проблема с имигрантите“. И как въпрос за насилие, извършено от крайнодесни групи може да се обърне към „колко гадни са левите“. Разберете, че хората са преди всичко плод на своята околна среда. И насилието срещу имигранти, и културата на самите имигранти, и капсулацията, са плод на елементи от околната среда на хората, а не на нещо вродено. Най-голямата грешка, която правите (визирам Бернард и Виктор) е, че не успявате да идентифицирате достатъчен брой фактори за поведенията и в резултат на това много бързо раздавате вина на хората.

    • Ruslan Trad октомври 26, 2010 в 2:00 am

      Съгласен. Силно ме притеснява силното връщане към откровен фашизъм от годините след Втората световна война. Само жертвата е различна. Разбира се ксенофобията е все още неосъзната, но това ще стане и тогава да му мислят хората с по-тъмна кожа.

    • militero октомври 26, 2010 в 6:33 am

      Е, е, изхабих си достатъчно думи да споря с Кордон, очевидно е, че не сме на едно мнение.

      Не виждам как е грешка, предвид че аз и един фактор не съм индентифицирал, Махпр. Целенасочено.

      Аз не съм раздавал вина, аз просто констатирам. Вие явно нямате против това, което съм казал, тъй като не опонирате директно на него (ти и Руслан), а на това, че не съм казал друго. Добре, не съм, кажете го. Но не ме изкарвайте фашист и хитлерист заради това, че казвам факт, с който сте съгласни и не оспорвате.

      За по-лесно, посочете нещо конкретно, което съм казал и с което не сте съгласни. Но не мисля, че ще намерите такова. Е, сега може човек да се заяде, че французите реално не били мързеливи, но ще греши.🙂

  12. Виктор Кордон октомври 26, 2010 в 8:51 am

    Всъщност,престъпленията сред имигрантите са процентно много повече,отколкото сред местното население,така че „фашизмът“ го изповядват те,тероризирайки местните граждани.За съжаление вие виждате „треската в окото на ближния,но не виждате гредата в своето“.И дежурно извинявате неспособността си да се адаптирате с външни сили.В действителност,в ислямските страни насилието и дискриминацията над свободата на словото,над инакомислещите (били те и течения в исляма),над другите религии,етноси и култури,над жените (убийствата на „честта) са в огромни размери.Вие идвате от традиционно нетолерантни и агресивни общности и съответно носите тези нрави със себе си.Това,което ви се позволява в европейските страни е много повече,от онова до което ви допускат във вашите собствени.За съжаление, благодарността, явно,не е част от вашата култура.

  13. Кольо октомври 26, 2010 в 12:22 pm

    До Виктор и другите десничарчета.

    Да правиш директна връзка между етнически произход на определена група и това до колкото тя е ‘криминална’ е дълбоко расистко. Има голяма разлика между това да кажеш, че има крайно десни нападения (това не са нападения от страна на шведи, а от страна на фашисти) е едно, защото те са избрали да бъдат такива, това е част от политическата им идеология и т.н. и т.н. Докато това да си българин или друг мигрант в швеция не те прави никакъв по дефиниция. Защото етническата принадлежност не предопределя това как действаме.

    Но за расистите това е трудно да се разбере. Силно ме съмнява, че има такава ‘статистика’ въобще, че шведските араби са масово расисти и т.н. Обратното е вярно, че винаги в историята расизма на малцинствата :
    1)идва като реакция срещу репресия срещу тях
    2)винаги е лесно променим и т.н. и т.н., защото, в крайна сметка, искат да се впишат в обществото, в което живяет.

    Освен това като говориш за арабите. Ако говорим за расизъм в момента е трудно да се отрече, че ислямофобията в Европа е на безумно високи нива. Ако някой си позволи да каже 1/10 от нещата, които се говорят за мюсюлманите за евреите веднага ще бъде ( и с право) обявен за антисемит.
    Сега антисемитизмът не е приет от обществото, както е бил през 30те години, но ислямофобията е започнала да заема мястото, което антисемитизмът е имал тогава.

    Ето и сега за надигането на крайно десния екстремизъм и неофашизъм излизат виновни мюсюлманите и мигрантите.

    Само не знам дали се сещате като ги говорите тези неща, че и българите сме от тези „криминалните“, според крайно десните в швеция. Аз лично не се чувствам като роден престъпник обаче, а вие? Нито като ‘генетично предразположен’ към престъпност.

  14. Кольо октомври 26, 2010 в 12:31 pm

    На Виктор много добре му е ясно, че Руслан е българин, но веднага тръгна да обвинява него и допуснатия му етнорелигиозен произход за надигането на крайно десните в Европа.

    цитирам:

    „Вие идвате от традиционно нетолерантни и агресивни общности и съответно носите тези нрави със себе си.“

    А ‘ние’ кои сме като аз не вярвам в никакви богове и слабо ме интересуват? Това, че в не знам си коя държава имало не знам си какво, нищо не означава и нищо не оправдава. Неофашизмът е престъпление и ислямофобията/антисемитизма не могат да бъдат оправдание.

    • Ruslan Trad октомври 26, 2010 в 12:40 pm

      Благодаря,Кольо.

      Проблемите в страни като Швеция са много преди там да има мюсюлманска общност, затова е най-малкото смешно това, което се твърди от разни популисти, с цел да оправдават явната несъвършенност на системата. Всякакви фашистки прояви са престъпление, а не мнение. Всички го знаем, но е неизгодно да се говори сред капсулираните европейски партии, използващи именно исляма, за да се качат на власт.

    • militero октомври 26, 2010 в 7:21 pm

      Добре, но „всички европейци са расисти“ не е ли като „мразя расисти и мангали“? Да, има натиск върху мюсюлманските общност заради религията им. Има и срещу черните и тъмните народи изобщо. Това е една от причините. Има криворазбрана представа за интеграция в Европа, която ги капсулира. Има много неща. Но това не е извинение за мюсюлманите престъпници и екстремисти. Както не би било и за белите.

      Кольо, ти с право не харесваш крайно десните в Европа, но защо и дума не казваш за еквавелнта им сред имигрантските общност? Нима няма екстремизъм сред тях? Нима не никнат като гъби уахабистки джамии из Европа? Всяка форма на расизъм трябва да срещу съпротивата на обществото, но да си затваряш очите за расизма на едната група е абсолютно лицемерно. Достатъчно проучвания са правени, в които се вижда, че процентно крайностите са повече застъпени в мюсюлманските общности, отколкото в английските, немските и т.н. Аз съм против двете, Вие (Кольо и Руслан) игнорирате първите, а Кордон – вторите.

      Още нещо, което пак правите – Кордон, ти слагаш етикет „мюсюлманин“ на всичко, Руслане – ти също. И за съжаление наистина европейските мюсюлмани се определят първо като такива, а не като араби, перси и пакистанци, или поне с всяко следващо поколение се измества. Ето ви нагледен пример за капсулиране и самокапсулиране.

  15. Диведи октомври 26, 2010 в 3:13 pm

    Интересна информация по въпроса има в блога на Мария Томова, която живее в Швеция:

    Идиотизирани от шведски расистки власти
    http://semtomovi.blog.bg

  16. militero октомври 26, 2010 в 5:54 pm

    Не знам защо имигранти стана равно на мюсюлмани. Или малцинства=мюсюлмани.

    Още нещо – тези хора не идват от никъде, а в болшинството от случаите са родени в тези държави. Може би Швеция е изключение. Децата са пластелин, а хората проекция на обкръжаващия ги свят. Знаем какъв е живота в Афганистан, знаем какъв е и в Дания. Нарочно избрах Афганистан за пример като държава с предимно арийско, индоевропейско население. 2/3 от това население е неграмотно, 80% от употребяват наркотици – не е чудно, че като отиват в Дания или западните държави не се вписват.

    Също така – средностатистическия френски африканец-мюсюлмани ще е по-образован, начетен и изобщо всичко по- от същия този афганистански бял.

    Но няма смисъл да отричаме, че във всяка общност има преобладаващи черти. Ако щете и народопсихология, без значение дали човекът генетично принадлежи към тази общност. Ако едно циганче израстне в Люксембург то става нормално, но за съжаление повечето не растат в нормална среда и знаем на какво дередже са у нас. Битът определя човека.

    • Ruslan Trad октомври 26, 2010 в 6:09 pm

      Съвсем скоро пак ще погнат евреите, Бернард. Тогава ще мислим как да се отървем от идиотчетата с пречупени кръстове.

    • militero октомври 26, 2010 в 7:06 pm

      Мои познати евреи от Париж и Брюксел са ми казвали, че не скинарите са им проблем. Ето ти случая с Малмо – расисти нападат имигранти, имигранти нападат бели, расисти нападат евреи, мюсюлмани нападат евреи, но не си чувал евреи да колят и бесят бели и черни по улиците на Париж, Малмо и Брюксел, нали?
      Ето пример с Париж http://news.bbc.co.uk/2/hi/8023990.stm

  17. Ruslan Trad октомври 26, 2010 в 7:45 pm

    Няма да чуем поради много причини. Евреите, освен в Палестина, не се е случвало да колят. Имаше идея на „Шалом“ в България да се създадат отряди, които да пазят евреите от посегателства на нацисти, но тази идея не намери приложение. Доколкото знам от представители на еврейската общност тук, подобни идеи има за бъдеще във Франция и някои европейски страни, където стават нападения.

    • militero октомври 26, 2010 в 8:12 pm

      Не съм чувал за такова нещо. Във Франция няма да е излишно, напротив. И странно, че после хората се чудят „ама защо не пускат всички в синагогите“?🙂 Защото нямат работа там „всички“.

  18. Divedi октомври 26, 2010 в 9:36 pm

    Руслане, внимавай какво си пожелаваш. РЗДС може утре да вземе властта в РъБъ, да те изкарат поддръжник на терористи и набързо да те арестуват. Примерни заглавия от западни блогове:

    Jihad By Vuvuzela
    http://www.brusselsjournal.com/node/4563

    Jihad Watch
    http://www.jihadwatch.org/

    Jihad Without Borders
    Our Bulgarian correspondent RR has translated a pair of articles from the Bulgarian media about the migration of Islamic terror from Lebanon and Turkey into Bulgaria, Greece, and points west — and this is before Turkish membership in the EU.
    http://gatesofvienna.blogspot.com/2010/10/jihad-without-borders.html

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: