Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Кървавият бензин на Shell подкрепен от Горичка.бг

Mural depicting Ken Saro-Wiwa in County Mayo, ...

Image via Wikipedia

Наскоро „Горичка.бг“ започна да промотира една своя кампания. Нека уточним каква е тя е защо мен ме погнуси. Както Индимедия посочи, Горичка.бг организира „Корпоративно обучение за екологична устойчивост и тим билдинг с кауза“, финансирано от престъпници като една от най-големите нефтени корпорации Shell. На сайта си обясняват: “бизнесът ще спаси света”.

Toва е типичен пример за greenwash, но какво означава това по-точно:

Природозащитното движение в България вече се е установило като значим фактор, който държавата и бизнеса трябва да неутрализират. Единият начин това да стане е чрез заклеймяване и откровени лъжи. Единствената природозащита, която е приемлива за корпоративната медия е тази, която носи пари на бизнеса. Не случайно еко-секцията във вестник Дневник се нарича “екобизнес”. Когато природозащитниците стоят зад принципите си и защитават хората и природата, тогава корпоративната медия ги представя като назадничави, против развитието, хипари или екстремисти.

Проблемът за бизнеса е в това, че повечето хора не се ловят на тази пропаганда. Това е и причината капиталистите да се опитват да представят дейността си като социално-отговорна и екологично съобразна. Тази пропаганда се нарича greenwash (зелена измама, зелена пром ивка) и тя е феномен, който се наблюдава в цял свят, а през последните години все повече и в България. Иронично е че на същата страница като теми Горичка.бг са записали “greenwash бизнес”.

Защо Shell са престъпници?

Наказанието за съпротива срещу политиката на Shell е едно- смърт. Най-известният пример е убийството на Кен Саро-Вива, активист от Нигерия, който се противи на абсурдната спрямо околната среда политика на Shell.

Shell са известни с това, че хвърлят големи средства за „зелена“ пропаганда. Това е така, защото дейността на петролната корпорация е сред най-унищожителните за природата и хората. Подобно на Дънди, Shell не се колебаят да използват убийството като метод за налагане на бизнес интересите си. Дейността на Shell в Нигерия е довела до хиляди петролни разливи в делтата на река Нигер, а корпорацията не прави нищо, за да ги прекрати. Компанията организира жестоки репресии срещу всеки дисидент. Oпожаряват се десетки села, хиляди души биват прогонвани от домовете си, а неудобните убивани. През 1995 г. престъпленията на Shell добиват световна известност. Тогава компанията, заедно с военната диктатура в Нигерия, организира убийството на лидерите на огонското (местен народ) движение, което се бори за запазването на делтата на река Нигер. След скалъпен съдебен процес лидерите на движението са осъдени на обесване. Сред убитите бе и нигерийския писател, активист и режисьор Кен Саро Вива. Световната правозащитна организация Амнести определи действията на Shell и нигерийската армия като тероризъм.

Замислете се много, когато отивате да заредите колата си. Също да помислим дали е добре да подкрепяме каузи, като тази на „Горичка.бг“, която е спонсорирана от корпорация-убиец, като Shell?

По отношение на убийството на активиста Кен Саро-Вива, не мога да представя по-добър постинг, от този на Хипар:

Кен-Саро Вива и ШЕЛМислех за тази статия преди много време. Как ли да разкажа за всичко, което научих за този смел човек и борбата му за запазване на собствения му народ? От къде да започна?   Ще започна малко назад във времето. Скоро след основаването си през 1907 г. тази компания се насочва и към Африка. През 1938 г. получават разрешение за търсене на петрол в Нигерия … Read More

via Xunap’s Weblog

Полезни линкове:

10 responses to “Кървавият бензин на Shell подкрепен от Горичка.бг

  1. Плод&зеленчук септември 9, 2010 в 2:58 pm

    Нямам нищо против нефтените находища, но бих изготвил анкета, която изземва мнението на хората по въпроса за същността на човешката природа. Каква част от тях биха отговорили, че са животни? Обичат ли животните?

  2. maxpr септември 10, 2010 в 10:33 am

    От няколко години и аз бойкотирам Шел за проявите в Африка и просто не влизам в техните бензиностанции. Въпрос на съвест е да се бойкотират фирмите, които не харесваш, но за някои фирми като Шел, Monstanto (Раундъп), BP, Pfizer, GoldmanSachs, Royal Bank of Scottland, си е просто човешко задължение.

  3. Ruslan Trad септември 10, 2010 в 11:01 am

    И познай колко хора тук знаят това и защо трябва да се бойкотират. Много смятат, че от тях не зависи нищо, но не е така. Само в Норвегия, след бойкот на гражданите, Ahava загуби милиони.

    • maxpr септември 10, 2010 в 2:23 pm

      Така е. Особено големи компании, които разчитат на редовен висок приход за да запазят акционерите си, могат много бързо да бъдат разпродадени на борсата при бойкот. Аз лично препоръчвам бойкот на бананите, особено Chiquita (бившият United Fruit), Bonita, Fyffes. Кажи-речи няма една бананова фирма без кръв по ръцете си. При бензиностанциите избягвам Shell, BP/RomPetrol, всички фармацевтични олигополи (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pharmaceutical_companies), някои автомобилни фирми (BMW, Toyota, GM), разбира се компаниите за захарни напитки и т.н. Въобще като даваш някъде пари, добре е да знаеш къде отиват.

      Въпрос на избор де, но и на съвест.

  4. Плод&зеленчук септември 11, 2010 в 3:16 am

    И аз не купувах нищо от кварталния магазин няколко години, защото продаваха некачествени стоки, и го махнаха. Стратегията работи, особено ако споделяш мнението си с всички от квартала.
    Онези, бананаджиите, са страшни картеладжии, но пък поддържат високо качество на продукцията си и имат добре организирана дистрибуторска мрежа. Вярно, от бананите се дебелее, но… Какво толкова, все едно има акциз.
    Що се отнася до „Monsanto“, „Pfizer“, „B.P.“, „Goldman Sachs“, „R.B.S.“ и останалите – винаги съм ги подкрепял, но тази тема повече върви на чайче и салатка, нека оставим този разговор за друг път.

  5. Ruslan Trad септември 11, 2010 в 12:46 pm

    BP защо биват подкрепяни изобщо от някой? Престпленията им не са даже публична тайна. За „Монсанто“ да не говорим, редица страни се оплакват от начина им на работа.

    Темата не върви към „чайче и салатка“, а е съвсем сериозна. Тези корпорации (да,знам, че сте го чували и друг път) вредят не само на природата, но и на хора. Те убиват активисти, както прави Shell. Това ли трябва да подкрепяме?

  6. Плод&зеленчук септември 12, 2010 в 12:08 am

    Нямаме избор. Не си мисли, че можеш да промениш нещо. Врял и кипял съм – радвам се, че се измъкнах жив. В тоз’ пазар няма ликвидност, човече…

  7. Ruslan Trad септември 12, 2010 в 1:44 am

    А,не мисля,че мога да променя нещо в света,нямам и такава амбиция:) Отговарям за себе си,обаче.

  8. Максим септември 12, 2010 в 2:11 pm

    Много песимистично го карате. Протестите и бойкотите еволюират, засилват обема и ефективността си. Погледнете http://www.karmabanque.com – сайт на Макс Кайзер (бивш брокер на Уол Стрийт, изобретил алгоритъма за холивудсата борса), в който правят къси продажби (short selling) на акции на големи компании и по този начин използват съществуващ арбитражен трик срещу големите компании. Има бъдеще, не бъдете толкова песимистични.

  9. Плод&зеленчук септември 12, 2010 в 2:17 pm

    Човек се променя до един момент, след това изкукуригваш и ставаш един обикновен гласоподавател.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: