Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Много наужким

Трябваше и аз да си почина малко. Стига спорове за малко, трябва ми рефреш, както казват модерните хора. Това, разбира се не ми попречи да помисля над някои неща в страната, но нека ви опиша обстановката около мен днес.

Сега съм в Монтана и нека ви кажа-тук е абсолютна идилия. Тъпани се чуват в далечината, завършили дванадесетокласници пе(и)ят по центъра, ресторантите са пълни, народът се жени и кръщава. Днес пък бях на Клисурския манастир, близо до Берковица, където бе пълно с хора – групи немци, наслаждаващи се на природата и отседнали в пансиона на манастира, отряди от балканци (македонци,сърби и българи), обсаждащи скарите, а монахините гледат ли гледат мълчаливо с усмивка на лице.

А аз се любувах на всичко това, най-накрая останал с мислите си. Особено трудно е да стигна това равновесие в моя град София. Тук изключително много се радвам, че благодарение на майка ми, имам възможността да излизам от работната атмосфера на големия град и да се преместя в Монтана.

За тези, които не знаят, нека да кажа – градът е подържан и добре изглеждащ. На всичкото отгоре, ако министрите дойдат, могат да карат колелета на спокойствие. От малък ходя в този град и винаги съм очарован. Това, което трябва да се види от всеки дошъл в града са римските останки от крепостта, известна в миналото, като Монтана (Монтанезиум). Още си спомням една вечер, когато валя силен дъжд, а след него от хълма надолу към града се бяха търкаляли изровени от капките статуи и надписи, свързани с богинята Диана, закрилница на Монтана. Като човек, който е участвал в разкопки, а историята му е хоби, това бе невероятна гледка. За мое щастие всичко бе прибрано в музея.

И така, идилията е пълна, а аз можех да помисля над някои неща. Едни лични, други не. На фона на манастира, природата и всичко наоколо е много трудно да се усети дупката, в която е страната. Дупката, усилваща се от лъжи и заплахи. Между другото, ако не сте разбрали, министър-председателят Бойко Борисов, заплаши „Шоуто на Слави“ със закриване. И всичко, заради едно предаване, в което бяха казани много истини.

Дали шоуто е добро или не, това е въпрос на лична преценка. Слави направи много грешки, за които ще си плаща тепърва, но не в това е въпросът. Става дума за свободата да критикуваш. Ако премиерът не може да приеме всичко това, означава, че не е за този пост. Буквално в минутата след приемането на този пост, той трябва да знае, че ще бъде обект на критика. Няма значение кой и защо прави тази критика- става дума за частно предаване, каквито има в много други страни и то може да дава трибуна на всякакви мнения-псуване,плюне и т.н.  Случаят с думите на Борисов за „Шоуто на Слави“ ме потресе и все повече ми дава да разбера, че може скоро да се върнат реалности от не чак толкова далечното минало. Само че днес, това става бавно, плавно и със замазване на положението.

Харалан Александров: …Но да се върнем на интервюто на Борисов, защото това е много интересно. Този човек, аз се отнасям много сериозно към неговата заявка и на тази група, затова съм и разтревожен честно казано. Казва, че Ангела Меркел е един от идеалите му, Чърчил, Аденауер, Путин, който е направил Русия велика, след което следват Сталин, Хитлер и Мао. Как той успява да събере в едно Аденауер, Чърчил, Меркел, Путин, който е по средата, и трима масови убийци, аз не знам. Как това се връзва с идеята за правата на човека?

Става дума за казаното от Бойко Борисов пред списание „Макс“ през 2008 г. Следват думи на Тошко Йорданов от онова предаване, което така подразни Бойко Борисов:

За съжаление след Освобождението, след 1878 г., като изключим комунистическия период, никога начело на държавата не е стоял толкова, как да кажа по-меко, толкова слабо образован човек, с почти липсваща обща култура. Обикновено държавниците са ни били, или завършили в Западна Европа, или в най-лошия случай – в Московския университет, или в някой друг университет в Русия. В момента имаме пожарникар, който за съжаление е сериозно влюбен в себе си, в следствие на което смята, че разбира от всичко и затова са всичките тия циркове примерно с ДДС-то. Човекът мисли, че разбира от икономика, примерно казано. Той се опъва пред медиите и казва: „Не ме интересува какво ще кажат моите колеги от правителството, аз ако реша, ще вдигна ДДС-то.” – това са негови думи. Което е височайша глупост. Министърът на икономиката Трайчо Трайчев, го гледах, милия, как се мъчи да обясни, че това е много глупава мярка и че още не е решено… Просто той (Бойко Борисов) се държи с тях като полицай с подчинени или, да кажем, като мутра с негови подчинени. И положението е толкова лошо, че такова е отношението на самата държава към нейните поданици. (…) Ние сме и граждани и поданици в някаква степен. Не може да нахълтват полицаи с маски, разбивайки вратата пред деца и жени, за да арестуват някой, на когото могат просто да му почукат на вратата, да му изпратят призовка и да го приберат. (…) В момента полицията и репресивния апарат, в лицето на Бойко Борисов, защото в момента правителството се управлява от полицаи, в крайна сметка, държавата се управлява от полицаи и те се държат все едно ние сме престъпници и трябва да доказваме, че сме невинни, а не обратното. И се насажда някакъв гнусен, мазен страх и той управлява със заплахи. … Като си се явил на избори и си ги спечелил, ще управляваш и ще те мразят, особено когато не знаеш какво правиш.

Отново лична преценка е дали са истина думите по-горе или не. Аз продължавам да се дивя и чудя. Много са обидчиви родните политици. Чак ми се отядоха кюфтета на манастира, направо и природата ми доскуча, като мисля за всичко това. В крайна сметка можеш да пишеш каквото пожелаеш, независимо как ще изглежда в очите на хората. Свободата на словото е тази, която различава нормалните страни от онези другите, които плюем. Ако не можеш да говориш свободно, пишеш и мислиш, което искаш, то тогава няма голяма разлика между Третия свят и този, към който уж се стремим.

2 responses to “Много наужким

  1. ssk май 8, 2010 в 8:20 pm

    Впрочем явно и Силистра ще ти хареса.

  2. Pingback: Tweets that mention Много наужким « #Intidar -- Topsy.com

Вашият коментар

