Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Членството на Турция не се решава тук

Знаете, че ВМРО правят подписка срещу членството на Турция в ЕС. Раздават се едни брошури, една от които е на бюрото ми сега, в сайта си пускат призиви и т.н. Добре, дотук няма нищо странно в позицията на ВМРО.

Бога ми, аз не знам нито една причина Турция да бъде пълноправен член на ЕС. Наистина, а и много турци май стигат до този извод. Надигна се голяма истерия покрай предполагаемото членство на Турция в ЕС. Бяха предизвикани множество дискусии около всичко това, някъде с право, другаде не.

Икономически Турция е една огромна сила с над 9 млд. долара износ, растящ с около 22% на година (за сравнение с 22,4% е растежа спрямо март миналата година). Това превръща управляващия подобна сила човек в личност с много, наистина много власт. Помислете само, ако управлявате подобен ресурс какво може да измисли мозъка ви.

От друга гледна точка армията на Турция е най-силната в Близкия изток, след израелската, и една от най-силните в НАТО (над 600 000 редовна войска, девета по сила в НАТО). Само гарнизонът на Истанбул може да влезе в България и да излезе, овършавайки територията от Капитан Андреево до София, преди да сме разбрали. На всичкото отгоре, страната се управлява от партия, която има идеята да възстанови икономическото влияние на Турция по териториите на бившата Османска империя.

Да, това са най-малко три причини да има страх спрямо Турция. Но аз наистина не разбирам защо някой си мисли, че членството на Турция се решава някъде в и от България. Това, моля ви, е наивност. Никаква подписка, никакви граждански инициативи няма да спрат едно решение, което бива взето някъде в Брюксел. Ако ЕС реши, че Турция трябва да е член, ще вкарат страната. От друга страна, южната ни съседка е вече член на съюза – икономическите отношения с европейските страни се базират на редица привилегии, които е трудно да се проследят абсолютно всички. Турция, както и редица други страни (като Сирия, която е член на Средиземноморския съюз, а също и икономически член на ЕС), имат отношения с Европа. Настроенията в Анкара се променят с всеки ден. Много турци смятат, че е по-добре да не бъдат членове на ЕС, тъй като едва ли ще е изгодно за тях. Търговията е в разцвет и едно евентуално членство не би променило много това, което е сега.

Нека да кажем и друго. Продуктите в България в много малък процент са от друга страна, различна от Турция. Това едва ли ще се промени скоро, а и търговците нямат интерес то да се променя – турската индустрия предлага по-евтини консумативи, от тези в Европа. Тъй че, за каква заплаха говорим?

Реално влиянието на Турция е голямо. Не е изненада за никой. Вече друг въпрос е как самите държави около Турция ще реагират на това влияние, което едва ли ще спре, особено с подобни ресурси. Знаете, че доктрини, изградени на „аз обичам родината си, защото мразя другия“ обикновено са обречени на провал. Това за мен е грешна политика за реакция срещу каквото и да е влияние. Политиците и обществениците в България, които искат да реагират, трябва да намерят най-добрия начин да задействат държавните механизми, които са хванали паяжина.

Членството на Турция не се решава тук. Колкото и подписки да се правят, колкото и да има призиви за унищожение и т.н. Документите не са важни. Може да има сто лисабонски договори, няма значение. Важно е как и кой ще позволи на политиканстването да влияе.

Не за първи път се влиза във вътрешните работи на България, която не предотвратява никое от тези действия. Тези, които трябва си знаят за какво говоря. Току-виж тези, които мразят най-много ще помогнат на тези, срещу които говорят, само защото методите им не са били най-добрите.

8 responses to “Членството на Турция не се решава тук

  1. Графът май 2, 2010 в 7:19 am

    Изобщо тези „изблици” с подписки, референдуми и подобни са „патент” на незнаещите какво да правят политици. В случая е пълна дебилщина, която не си заслужава коментар.
    Вашият коментар си заслужава четенето заради анализа на турското влияние. И давам право на турците, на които не им се ще да влязат в ЕС – ще се променят при тях нещата, но към лошо спрямо сегашното им положение на икономически отношения.

  2. Миро май 2, 2010 в 9:23 am

    Честно казано, не мисля че е особено разумно да се очакват обосновани дейности от страна на формации като ВМРО, БНС, Атака и подобни. При тях идеята „аз обичам родината си, защото мразя другия“ е втъкана в темелите на raison d’etre; Всеки повод да бъде проявена тази основа автоматично е захранващ източник за видимост и съживяване – независимо дали става въпрос за Турция или да кажем права на хомосексуалните; т.е. те с това се хранят.

    Т.е. според мен подписката няма за цел да прави нещо срещу членството на Турция, а да се използва историческата травма на нас, българите, за да се поддържа популярност сред подходящия тип хора. Макар че допускам, че момчетата зад масите с подписките надали го осъзнават особено.

    И все пак, от друга страна при безсилие да се прави нещо по-сериозно, няма голям арсенал от мирни средства да се изрази позиция и в такъв смисъл мисля, че подписката е нещо добро и е някакъв отдушник.

    Предполагам обаче, че ако с времето има някаква еволюция на гражданското общество, един от индикаторите за нея би бил намаляващия брой хора, включващи с е в такива подписки.

  3. Doroteya май 2, 2010 в 11:04 am

    Привържениците на ВМРО все повече започват да приличат на банда скинари, честно. Язък за Каракачанов, който уважавах и заради, който дори навремето дадох своя глас за тяхната партия. В момента ми приличат досущ на Атака – неориентирана маса без никакви сериозни партийни идеи и очевидно без никакав личен живот защото са ориентирани все към чуждата паница. Също така не ми е ясно дали изобщо осъзнават, че ако Тр влезе в ЕС, ефектът за тях може да е обратен на очакванията им – Турските инвеститори, които влагат милиони лева в икономиката на България като порта към ЕС ще се отеглят( защото и разходите в ЕС са сериозни освен това, и вече съвсем няма да си заслужава да се занимават тук). Турските студенти досега също залагаха на България защото е европейска членка( а с Гърция отношенията им все още са обтегнати ). Онези турци, които мечтаят за западен живот ще се пръснат по Великобритания, Германия и Франция…. Въобще, защо са решили, че нашата България им е мечтаната дестинция?! На всичкото отгоре с корупцията тук и законовите неадекватни и неравно разпределени норми чуждестанните инветиции спадат от всички страни. Да не говорим за хилядите български вносители на дрехи, които ще фалират буквално ако Тр влезе в еврозоната, тъй като стоката ще поскъпне и ще се наложи да се ориентират към китайски стоки, за да оцелеят.
    Аман от заблудени хора. Монетата си има две страни. Пък и наистина дори и целия Истанбул да заплашваше да се пренесе тук сред бетоннните курорти и „чистия“ софийски въздух пак няма с подписки да се получат нещата за ВМРО.

  4. Bernard Sidi май 2, 2010 в 1:23 pm

    Дали подписката може да има ефект и дали Турция трябва да бъде в ЕС са два различни въпроса. Аз лично съм твърдо против членството й, но съм съгласен, че позицията на ВМРО е некоректна. Тя е абсолютна и има за цел да лежи върху исторически емоции. Тоест, те казват „ние не искаме Турция в ЕС никога“ и дават доводи. 90% от доводите им са солидни, но според мен трябва да са изисквания, които ако Турция покрие да бъде приета. За мен лично историческите причини и „християнските ценности, от които е изграден ЕС“ не са особено силен аргумент. Но ето кои са :
    1. Турция е военна диктатура
    2. Няма свобода на словото
    3. Турция още не е признала Арменския Геноцид
    4. Кюрдите в Турзия
    5. Северен Кипър
    6. Все по-близките отношения на Турция с Иран и Сирия
    7. Заразлика от други страни в ЕС, в България няма имигранти от Турция, малцинството ни е историческо. Турция е огромна държава, с много бедни райони, които биха заляли европейските държави, подобно на „полския водопроводчик“.
    8. Аргументът с изтеглянето на инвестициите….мисля, че е контратежест но подписката, абсолютно не съм съгласен.
    9. Тракийските бежанци
    Има и още аргументи, де, но според мен трябва да са изисквания, не просто обяснение. Затова и не се подписах при ВМРО. Но за Турция влизането в ЕС не е самоцел, неслучайно не са направили и един компромис. А и Турция все повече осъзнава, че европейското и членство е 50% морков на пръчка. Отношенията и с мюсюлманските страни се подобряват, откакто е мюсюлманската партия на власт (Иран и Сирия, традиционно Турция има лоши или никакви отношения с тях, много от кюрдските бунтовници са намирали убежище в Дамаск). Не мисля, че и Европа реално е тръгнала да ги приеме. Засега само преговарят и изнасят речи на банкети.
    Към другите, които са коментирали – наистина, сещате ли се за една причина българите да подкрепят членството на Турция в ЕС?

  5. samurai май 3, 2010 в 11:42 am

    Смешно е някаква измислена „партийка“ като ВМРО да се произнася ,че и да прави подписка против членството на Турция в ЕС ! Лично аз смятам ,че нито ЕС ще загуби от членството и нито България ! Турция за разлика от останалите държави в раиона е с мощна икономика и стабилна балансирана външна политика на добросъседство и взаимоизгодно партньорство !

    • Bernard Sidi май 3, 2010 в 5:49 pm

      Самурай, Турция има стабилна икономика, да. Но другите – не. България е единствената съседка на Турция, с която те имат добра и спокойна граница. Гърция, Кирър, Ирак, Сирия, далеч не е много мирно място. Това е и държава, в 50% от чиято територия има военно положение. Според мен ЕС ще загуби от членството на Турция и не, те нямат навика да търсят добросъседство и взаимноизгодно партньорство, особено от 2001 насам. Очевидно има за какво ЕС да не иска Турция, едва ли са емоции.

  6. kir май 3, 2010 в 1:29 pm

    Ако с бяхте направили труда да прочете Договора за ЕС след изменнията в Лисабон, щяхте да разберете, че ако 10 държави са против това членство няма да стане! Престанете да се държите като необразовани хора, каквито не сте. Друг е въпросът с идиотския либералиъм и турфоилството.

  7. Ruslan Trad май 3, 2010 в 2:39 pm

    Не става дума за туркофилия. Историята познава много случаи,в които се разбира се,че решенията се взимат в някой кабинет.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: