Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

След дебатът в „Червената къща“ на 26 февруари

Статия, на Muslim Cinema, блог посветен на стереотипите в киното, които се налагат срещу мюсюлманите. Публикувам този постинг, защото добре описва дебатът, протекъл в „Червената къща“ на 26 февруари.

Проф. Чуков очерта два основни типа имиграционни модели – англо-саксонския, който е по-либерален според него и френският- по-рестриктивен към малцинствата.  Поради липсата на време не успяхме да стигнем до дълбочината на проблема с интергацията и за обективните причини, поради които тя не се случва на места. Интересно обяснение от негова страна беше, че във Великобритания, въпреки либерализма относно практикуването на религията, имигрантите са задтруднени да навлязат в политическия и обществен живот по високите етажи. Докато във Франция по негови данни има повече успели имигранти от мюсюлмански произход на по-висшестоящи позиции. За наша всеобща изненада се оказа, че в Дания вече е допуснато създаването на партия на мюсюлманите. Това, което той очерта и като предпоставка за по-толерантното или не приемане на малцинствените групи е принадлежността на дадената европейска държава към католическата църква или протестанството. Последното според него дава повече свобода на практикуващте друга религия в изповядването й.
Руслан Трад представи в слайд списък с блогове в арабския и ислямския свят, които съдържат информация за забранени за отразяване събития като репресии срещу политически противници  в Египет например, затворници блогъри, изразили своето противоречащо на официалното мнение, блогове на жени от Близкия изток, които се борят за повече права и др. Целта беше да се покаже на обществеността, че ислямският свят не е някаква инертна маса, а е загрижен за това, което се случва с него и със света, особено що се касае до  по-младото поколение. Посочено беше и разпространението на Информационните технологии в Близкия Изотк, отбелязало бум през последните години като фактор за усилени дискусии с други части на света. Повечето представени блогове имат английска версия. Участник от публиката допълни, че трябва да се отбелязва като фактор в Блзикия изток т.нар. модернизация и че либерализацията на правата на жените (политически и имуществени) в някои страни на Запад е протекла в рамките на 100 години, докато в някои близкизточни страни, като Мароко, за 30 г.

Нидал Хлайф говори за темата за стереотипите, каквато е и целта на този блог. Първоначално се направи опит да бъде изчистено откъм терминология заглавието на дебата с уточнението, че ислямският свят не е монолитна общност и че в него не само ислямът е определящ фактор. В последствие се стигна до изводът, че тази типизация на разделяне на Ислямски свят-Запад е толкова дъблоко вкоренена, че трудно може да се излезе извън нея и, че стереотипите все ни връщат там. След споделени случки от личния живот, някои от които забавни, но в същото време сериозно вкоренени в общественото съзнание се проведе дебат: защо образът на арабите и мюсюлманите е толкова устойчив – бяха очертани няколко линии. Първо поради все още ръководещите Запада болезнени спомени от сблъсъка с исляма в миналото, военен или културен, второ поради факта, че САЩ наследява ориенталските си представи от европейските заселници и там започват да творят множество ориенталисти, трето защото от края на 19-в се развива усилена американска мисионерска дейност в ислямския свят.

А в политически план САЩ урапражнява доминираща роля върху бившите европейски колонии в ислямския изток след отстъпването на империите и края на ВСВ. Съществена роля изиграва и разкриването на големите залежи на петрол от 30-те г. на ХХ в., а ислямските петролни държави са превърнати в зона от първа значимост за американската национална сигурност. В дългосрочен план влияние оказват и арабо-израелският конфликт и инвазиите в Близкия изток. Повдигнат беше въпросът имат ли наистина американските филми влияние върху българското общество. От публиката беше направен опит тази пряка връзка да бъде игнорирана, но в последствие се доказа как филми, свързани с тероризъм са най-бързо сваляните филми в интернет и как повечето от разглежданите в блога филми имат български субтитри, а някои от тях, най-пропагандни по своя дух са гледани от стотици българи.
Д-р Салех Брик говори за трудното приемане на дургата религия от гледна точка на нейното непознаване. В Швейцария според д-р Брик имат право да гласуват какъвто закон смятат за добре, но минаретата съвсем не са най-значимата част от религиозността на един мюсюлманин и те не са основния проблем с мюсюлманските общности. Мая Ценова, арабист допълни, че „Човек се страхува от това, което не познава“ и „Западът се запозна с мюсюлманите преди да се запознае с исляма“. А човекът, който е невеж е враг на себе си и на другите, както гласи една арабска поговорка.
В крайна сметка до отговор на поставения въпрос не се стигна еднозначно поради дълбочината и сложността на засегнатия проблем, множеството трудности относно дефинирането на понятията, както и липсата на достатъчно време – дискусията беше прекратена заради следващата част от програмата.

10 responses to “След дебатът в „Червената къща“ на 26 февруари

  1. Milena-Irshad февруари 28, 2010 в 9:28 pm

    Винаги се случва това, че подобни събития се посещават от хора, които нямат нужда от убеждаване, че „ислямския свят не е инертна маса“, за разлика от неприсъстващите, които имат нужда от разяснения, убеждаване и т.н.
    Прекрасно е да има подобни дебати, но трябва да се намери начин да достигат до по-голям кръг от хора.
    Това е в сферата на пожеланието, разбира се,

  2. dala март 1, 2010 в 12:46 am

    С интерес прочетох тази статия в Бога
    посветен на стереотипите в киното, които се налагат срещу мюсюлманите.Идеен Блог,има какво да се каже по темата в него
    Докато видим видеото от дебата ,който е бил действително интересн-засегнали са се доста теми..дори времето да се развият не е стигнало
    Жалко че съм нямала възможността да присъствам .
    Четейки статията обаче много ми се иска да подкрепя реалните участници в дебата.

    -Към Проф. Чуков обаче бих отпавила въпрос-Били споменал Само едно име на имигранти от мюсюлмански произход на по-висшестоящи позиции във Франция?!
    Но Не Дете на имигранти,каквата е ,да речем, Госпожа Ражида Датти…какъвто е и самият президент Саркози.Защото това са си французи с емигрантски произход.Не съм убедена,че на настоящите емигранти,пребиваващи във френските земис така наречения титр део сежур-разрешение за пребиваване и работа, им се дава възможност за достъп до По-висшестоящи позиции.
    Относно два основни типа имиграционни модели – англо-саксонския, който е по-либерален според него и френския – по-рестриктивен към малцинствата….жалко че не е стигнало времето -много интересно деление,мисля и -много обективно

    Господин Трад е представил интересн слайд и напълно споделям идеите му и притесненията му за светоусещането на младите хора,принадлежащи или просто симпатизиращи на мюсюлманския свят.Те са в позиция на постоянна защита за своята кулутра,религия,поведение-Те са под микроскоп,като бактерия.Само заради това,което са-заради същността си…а тя не може да се скрие-Фамилята ,името,цвета на кожата,чертите….и ето-това е достатъчно да Бъдат вече класифицирани в групата Подозрителите….или Тези,които рано или Късно създават Проблеми!
    това са моите наблюдение ,ог разговорите ми с познати младежи във чужбина-Англия и Франция

    Господин Нидал Хлайф е засегнал най-тежката тема-Разчупването,промената на така отлежалия стереотип за ислямския свят.Някои идеи са се така сляли с холивудските фантазии за живота в мюсюлманския свят ,че в действителност се е Размила границата и за страничния наблюдател е трудно да се ориентира-в действително,те са се превърнали в наложени шаблони-стереотипи,както е ги е точно определил Господин Хлайф.
    Днешният,модерен слушател е Научен,той е привикнал да получава Готов шаблон-готова поднесена информация-от Телевизора,да речем…..по лесно и удабно е!Говорим за бърди технологии,бърз живот,бълза информация-тоет Смляно и осмислено от Друг…а ние смепросто Консуматори или дестинатора,но като такъм И последен..лпоследен във Веригата.
    Човек тлябва да е пряко засегнат от дадено събитие,за да потърси повече инфо,иначе му е удобно да бъде крайния потребител на цялото инфо което бълват медиите около нас.Не може да си в чес съм всичко и е логично да се интерисуваш по-задълбочено от нещо,ПРЯКО засягащо те и да потърсиш вече повече инфо за това-в нета,по други канали….и тогава да си зададш Въпроси!
    Защото точно Въпросите разчупват Рамката-пропукват Стереотипа и раздирят Шаблона. Но колко Хора имат нужда от това-да променят стереотип,който не ги засяга.То дори им се вижда излишно усилие.
    Ето защо това е най-тежката кауза на мюсюлманската обкност-Да накара хората…да погледнат обратната страна на монетата,да им покаже,че…..моге да се чете и от дясно на ляво!И пак е Разбираемо….

    за въпросът -имат ли наистина американските филми влияние върху българското общество
    влияние Имат- и още как!Ама не достоверно!
    В религиозно и политическо отношение не ми се коментира-но да вземем един чисто арабски герой,като нашия Бай Ганьо например…та да вземем Шехерезада или Аладин
    ами-вижте как е представен Аладин
    -първо самото име е холивудска интерпретация
    http://angprotempore.blogspot.com/2009/04/blog-post_6283.html
    после Аладин се представя и по картинки и в реалния игрален филм с…азиатски черти.Изгледало игралната версия на филма едно дете беще убедено че Аладин е китаец-всъщност се пищело Ал А Дин…даже династия Дин имало!
    Има-ама не Дин..а Холивуд …Дисни ленд
    ето и в Уикипедия-нито визия,нито облекло..нищо не е Както в…арабския Свят

    http://en.wikipedia.org/wiki/Aladdin

  3. Bernard Sidi март 1, 2010 в 1:26 am

    И все пак, мисля, че създаването на мюсюлмански партии e погрешно. По-точно – разрешаването. Не мисля, че която и да е религия има място в политиката в 21-ви век, привърженик съм на светското в една държава. Ако е консервативна партия, защитаваща същите морални ценности като мюсюлманството, добре, но защо трябва да има партия, която в парламента може да спори дали Бог има три лица или не?!🙂 А и моралът и политиката са несъвместими, християнско управление не мога също да си представя. Не е клише обаче това, че създавайки такива партии мюсюлманите се самообособяват и затварят.

  4. Bernard Sidi март 1, 2010 в 1:40 am

    „….-Към Проф. Чуков обаче бих отпавила въпрос-Били споменал Само едно име на имигранти от мюсюлмански произход на по-висшестоящи позиции във Франция?!…“

    Ти сама даде пример – президента на държавата. Вярно, че не Саркози, а баща му е имигрант, но мисля, че тук не става дума някой от 5000км да дойде и след 1 седмица да стане министър. Въпроса е, че има възможност „имигрантското“ да се разствори и децата на имигранта да се издигнат. Друг е въпроса, че тук, без да се притеснявам, мога да разделя емигрантите на бели и небели, колкото и расистко да е. Просто, ако от България едно семейство заживее там и децата им се родят там, те няма да се различават външно от другите французи и вероятно съучениците им да речем ще ги приемат по-лесно. Едно негърче вероятно няма да има този късмет. Не казвам, че това е добро или лошо, просто констатирам. Но не мисля, че френски вариант на НДСВ 2001-ва може да се случи.
    САЩ също е държава, която може да бъде дадена за пример в това отношение. Че различните раси винаги са неравнопоставени е вярно, навсякъде, но може би те са държавата, която най-много се доближава до оеднаквяване на началния старт, поне от държавно ниво. Пак казвам – се доближава. Също и там има имигранти, които се издигат. Да се поправя – от имигрантски произход.🙂 Пример може да се даде пак с президента. Но все пак говорим за имигрантска държава, в България няма имигранти в политиката или където и да е на важни постове, но пък нямаме и толкова имигранти. Нашите малцинства са си тук от векове, докато френските са там от 50-100 години.

  5. dala март 1, 2010 в 8:44 pm

    Към Bernard Sidi
    -Друг е въпроса, че тук, без да се притеснявам, мога да разделя емигрантите на бели и небели, колкото и расистко да е……… Не казвам, че това е добро или лошо, просто констатирам

    По-точна констатация от тази,отдавна не бях чела!Да!За жалост-така е….
    И като добавим ,че черният цвят не е присъщ за Европа-идва от колониите,червеният или матов арабски-също идва от бивши колонии-Магребски.Визирам Франция конкретно…Та,тези хора по един или друг начин смятат,че франция име длъжна.
    -на Алжир…за още съществуващите необезвредени мини ,заравяни он френски войници, напускайки страната…за Ядрените опити в пустинята-син тушканчинк..или ядрените опитите,известни с цветовете като френското знаме.Това е тяхната история-изстрадана и никак Лизеприятна в демократично и Хуманно отношение отстрана на Франция. И ето-случва се така че тези хора,от настоящи или бивши колоние са в самата страна!Нека уточня-това не са бегълци…има и такива-но те са със друг статут-подлежат на връщане…Аз визирам тези,които съвесм Лигитимнто,с разрешение за пребиваване от самата френска държава живеят,работят,създавате семейства В Нея! Това са така наречените Резиденти,които след известен период от време,при определени обстоятелства могат да претендират и за придобиване на Гражданство. Проблема излиза точно от факта,че ….Държавата хем разчита на тях един ден, като бъдещи избиратели-на тях и на децата им….Хем-ги нарича настоящи Емигранти!
    като приемеш някого в дома си той или е Гост-и скоро ще си тръгне….
    или ако му разрешиш да остане в дома ти той става вече…твой Съквартирант.
    И тук процеса става вече наистина Двупосочен….и едната и другата страна са длъжни да се респектират и да се съобразеват,защото…Престъпници и Нахалници в случая няма.И ако едната страна не е доволна,не се чувства приобщена ,то ….едва ли и Другата страна е в супер удобно и кинфортно положение …..
    Ето го и принципа на Скачените канчета!!!!Защото това е Страна,която приема Резиденти.
    Ето това недоразумение много провокира арабската общност в чужбина.Хем са Добре дошли-получили резрешително-да работят,да живеят….хем Не са наравно
    Защо трябва да се извърти едно поколение,както майката и бащата на рашида Датти,които дори не говорят френски добре,защо трябва да се извърти техния човешки живота за да има детето-Рашида или никола Шанса да е……французин и да заеме позиция ръководна.Хайде…навремето времената са били други-родителите на Датти са дори неграмотни…Ама сега-Сегашния арабин не мърда без компютъра си,сателита е на всеки прозорец в къщата му…Картината на колонизиранто семейство ,пристигащо в Европа само и единственно като биволска работна ръка е вече поостаряла…..оттам и пукнатитие. Новото поколение ПРЕТЕНДИРА-и то с право!

  6. kordon март 3, 2010 в 7:36 pm

    Към dala. ,,Защо трябва да се извърти едно поколение,както майката и бащата на рашида Датти,които дори не говорят френски добре,защо трябва да се извърти техния човешки живота за да има детето-Рашида или никола Шанса да е……французин и да заеме позиция ръководна,, dala,ето това е проблемът с емигрантите и той ясно се откроява в твоите думи.Те идват днес,прогонени от невъзможността да се реализират в собствената си родина, където социалната и икономическа обстановка ги принуждава да имигрират,а утре вече претендират да бъдат наравно с местните.Те не са доволни,че новата страна им е предоставила възможност да се прехранват и да отглеждат потомците си в далеч по-благоприятна обстановка от тази в отечеството им.Не,те искат нещо повече – те искат да ни управляват.Те искат да променят нашите закони така,както на тях им е угодно.Те искат да ни наложат своето виждане за икономиката,политиката, културата,религията. Но нали в крайна сметка,ако те постигнат това,резултатът ще бъде поредната бедна ислямска страна.Защото,ако тези хора имаха потенциала,за който твърдят,те щяха да са го изявили в собствените си страни,които нямаше да са в третия свят.Благоденствието на европейската християнска цивилизация се дължи на именно на европейските християни,и ако балансът в тези страни се промени в полза на чужди елементи,ако градивният фактор,който представляват самите европейци, избледнее в морето от чужденци,прогресът ще спре,както е спрял в редица ислямски държави.Зная,че това са тежи думи,но незаслужените упреци,които чувам срещу европейските страни,направили предостатъчно за хора,с напълно различна на нашата култура,ме карат да бъда суров в оценката си.Неблагодарността на имигрантите към народите,които са ги подслонили,е показател за тяхното негативно отношение към тях.Как,питам аз,да имаме доверие на хора,които не са признателни за стореното им добро,които дори не осъзнават стореното за тях,и ни засипват с нечувани претенции, без все още да са внесли своя принос в обществото.Нима очаквате вие,които не познавате и не признавате достойнствата на християнската цивилизация,да получите ключовете за нейното управление?Виктор Кордон.

  7. kordon март 3, 2010 в 8:33 pm

    Към Руслан. ,,Д-р Салех Брик говори за трудното приемане на дургата религия от гледна точка на нейното непознаване. В Швейцария според д-р Брик имат право да гласуват какъвто закон смятат за добре, но минаретата съвсем не са най-значимата част от религиозността на един мюсюлманин и те не са основния проблем с мюсюлманските общности. Мая Ценова, арабист допълни, че „Човек се страхува от това, което не познава“ и „Западът се запозна с мюсюлманите преди да се запознае с исляма“. А човекът, който е невеж е враг на себе си и на другите, както гласи една арабска поговорка. Руслан,Не зная,дали тази поговорка е арабска,но изглежда вярна.Само че ми се струва странно хора,идващи от страни,в които нивото на неграмотността е като тази в Европа през средновековието,да упрекват една от най-грамотните и способни нации на континента в невежество.В крайна сметка равнището на знание и интелигентност се измерват с постигнатите резултати.Ако сравним постиженията на Швейцария с тези на повечето арабски страни в областта на икономиката, социалната политика, здравеопазването,жизненият стандарт,грамотността,средната продължителност на живота,смъртността сред новородените и т. нат.,ще видим че резултатът няма да е в полза на вторите.Мисля,че подобни намеци са неподходящи и обидни.С такъв подход няма голям шанс да спечелите симпатиите и уважението на християнските общества. Може би именно такива похвати създават негативното лице на ислямската имиграция в съзнанието на християнските народи и никак не допринасят за така ратуваната от вас толерантност.Това,което аз прочетох между редовете на горната статия,беше следното:европейците са невежи,нетолеранти,неспособни,недоброжелателни, непозволяващи на арабите да се реализират.В действителност арабските граждани имат свободата да се изявят и осъществят като личности в съгласие с техните верски и културни принципи,но в собствените си страни.Когато се намират на чужда територия трябва да се съобразяват с моралните и законови норми наложени в нея. Ако някога аз се озова в ислямска страна,ще се чувствам длъжен да уважавам и спазвам тамошните условия,защото това е естествен човешки принцип,нарушенията на който не водят до добри последици. Виктор Кордон.

  8. Ruslan Trad март 3, 2010 в 9:22 pm

    Неправилно се обръщат към мен, тъй като постингът е на http://muslim-cinema.blogspot.com/

  9. Bernard Sidi март 4, 2010 в 12:04 am

    „…..Та,тези хора по един или друг начин смятат,че франция име длъжна…..“

    За съжаление го има този момент. Това е разбираем ако става дума за държавно ниво, на битово ниво, при отношенията между обикновените хора, мисля че няма място. И трябва да се разграничава между държава и хора, защото един български съд не трябва да взима решение в дело българин срещу турчин на базата на това какво е станало преди 200 години. За сметка на това мисля, че България трябва да има меко казано по-строга позиция по отношение приесъединяването на Турция към ЕС. Този пример е просто илюстрация на моето си правило.

    „…Те не са доволни,че новата страна им е предоставила възможност да се прехранват и да отглеждат потомците си в далеч по-благоприятна обстановка от тази в отечеството им…..“

    Тук въпросът е емоционален. Ти се чувстваш толкова по-беден, колкото повече богати има около теб. Защото ако аз живея в Конго и получавам по 5 долара на ден ще се чувствам богат, но ако получавам по 30 долара на ден в САЩ ще се чувствам беден. Тук е въпросът просто, че арабина във Франция е по-беден от французина. Това, че е по-богат от арабина в Алжир не го успокоява, защото той не гледа по цял ден алжирци.

    „…..Защото,ако тези хора имаха потенциала,за който твърдят,те щяха да са го изявили в собствените си страни,които нямаше да са в третия свят…..“

    Това не е съвсем честно. Българите не са се изявявали в науката и изкуството през 500 години, но за сметка на това когато се е появила свястна система са го правили и то с много постижения. Просто аз не се сещам за много наистина нормални мюсюлмански държави. Под нормална разбирам светска и демократична. Айнщайн ако се беше родил в едно негърско село насред Африка нямаше да има възможност да развие потенциала си.

    „….Може би именно такива похвати създават негативното лице на ислямската имиграция в съзнанието на християнските народи и никак не допринасят за така ратуваната от вас толерантност…..“

    Не забравяй все пак, че има и много негри в Европа, които са християни в болшенството си и пак не са интегрирани, даже напротив.

    Според мен, когато се говори за интеграция твърде много се набляга на толерантността към традициите. Те трябва да се толерират само ако са в съгласие с държавните закони. Брак между 14 годишни примерно не в съгласие. И не трябва да се толерира.

  10. dala март 4, 2010 в 12:16 am

    Кордон-прав си!Идват от по-бедни страни.Аз също ! Ще споделя-съвсем отговорно,че за бивщите соц.страни приети в ЕС не се нови слава на богати.
    За четири години живот във Франция-само един нормален репортаж видях за моята страна,то беше около освобождаването на медиците…Другото е-само за циганите,а-и тук научи нещо,което не го знаех ,а се случва в моята България….научих го от репортаж по Тв-за сватбите в Рибново
    http://www.ekrana.info/6227
    та…това е.Провери какви професии са разрешени за работа тук…колко години вече След като сме европейци?!–за жените и за мъжете българи са меко казано непрестижните професии-мазачи,задори,строители,камериерка,чистачка….
    Шанса да започнеш работатаза която си учил,която си работил У дома-е повече от Химерен.Да!Случва се,разбира се!но се случва- не е правило…..не се Огряват всички.
    основата Също не ни е еднаква-не сме равни с Тях!чувала съм-имате друга образователна система,учила сте по социализма-това е руско образовение…..да!
    Не само на мен-на много българи….животът в мужбина само Взе от професионалното им развитие,да не кажа-почти го сведе до нула….за Сега!но времето минава-минава и животът ни тук….
    затова е тежко,когато хем ти отварят вратата-хем ти слагат мрежа,като на комар

    За бедните араби-те са повече от магреба.Така е!не е богат този край.Ама има и друго-колко могат да се махната и да емигрират законно.Не да преплуват с лодка,да се крият в гуми..нелегално-а да си кандидатстват за пребиваване-и държавата да им разреши…колко?! не са много-а за да им разреши,то те са проверени,те не са престъпници,те са или учащи или работещи тук-тоест ТЕ Предлагат нещо Полезно на този пазар ,в тази страна и затова са тук
    Ето защо ,според мен,могат да претендират.Защото те дават-а Държаната приема
    ето това е двупосочният процес.
    Иначе-не прилича ли на чиста експлоатация цялата картинка.
    Разбира се-не да изпадат в крайности..но ако те не посочат къде не вървят нещата,и какво трябва да се промени..те-работниците!то това правителство как ще знае?!
    Арабите не искат много….може би само да ги оставет спокойни с религията им.защото им се изгради облик на терористи!ДА-има и терористи сред тях
    Ама обикновенния Мустафа,жена му-Фатиха и двете им деца-Зохра и Хуари…..те-Те какво общо имат с цялата тая работа,освен че по религия четат корана,а не библията или тора!
    Какво общо имам Аз,с лошия облик на България,който се предава тук-като ОЩЕ мафиотска страна,като корумпирана държава,с неуредени правни закони.
    Имам-защото съм българка и ….моето поколение ще работи в Европа масово като келнери ,миячи и чистачи …..А!И ще сме доволни че ни плащат в евро на час,толкова колкото печели една счетоводителка за седмицата в страната ни.
    Не са ми чужди проблемите на другите емигранти…не са!нито на арабите,нито на китайците,нито на индийците…С нищо не се чувствам повече от тях.
    Страна,която приема емигранти трябва да има еднакви правила-ясни и точни за всички във всяко отношение-религиозно,политическо,социално…
    Щом има нужда от работна ръка и Приема-то…ще изслушва ,ще се съобразява и ..ще Променя!Според своя кантар-разбира се,съобразно своята държавност….но да се говори че Емигранта-работния вол..няма права е неоснователно

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: