Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

На гости в Интидар…Малек Жандали

“The touch of the hand on the piano is the

purest expression of the soul.

At least this is how I feel.” Malek Jandali

Attention: I post my interview with Malek Jandali. Here publish translation of the Bulgarian language with abbreviations. The full interview, in English, you can download in the form of. pdf file at the bottom of the post.

I want to express my gratitude to Debbie Smith, an agent of Mr. Malek Jandali and Mr. Malek Jandali about all the information they shared with me!

Преди да се зачетете по-надолу в материала, задължително чуйте тази мелодия. Тя е важна част от цялото.

Музиката отвеждала ли ви е на чужди и непознати места, които никога не сте смятали, че ще достигнете, освен в съня си? Убеден съм, че ви се е случвало. Слушайки пианото на композитора Малек Жандали, аз усещам именно това чувство за пътуване и унес, толкова типично състояние на душата, причинено от тоновете на този божествен инструмент.

За Малек Жандали знам от около година и половина. Но никога не съм си представял, че ще разговарям с него. Колкото е гениален композитор и пианист, толкова е и обикновен човек, виждащ и обичащ малките, прекрасни неща в живота. В материала-интервю ще ви запозная с Малек Жандали.

„Любовта ми към моята родина и нейната богата култура и наследство е най-голямото вдъхновение за моя албум „Ехо от Угарит“, Малек Жандали

Преди всичко, нека кажа един интересен факт: носителят  на няколко награди, композитор и пианист Малек Жандали, е първият сирийски музикант, подписал  договор с Virgin Megastore и наскоро пусна няколко музикални клипа, направени за  неговите произведения от последния му албум „Ехо от Угарит“, музика, основаваща се на най-старата музикална нотация в света!

След тези встъпителни думи, искам да ви предложа част от интервюто ми с г-н Жандали, с което се надявам да ви насоча към неговото творчество, много познато в САЩ и Европа. Пълният текст може да прочетете на английски (езикът, на който бе проведено интервюто), като изтеглите .pdf файлът най-долу в публикацията.

Можем ли да започнем с най-новите  новини, проекти и предстоящите концертни турнета?

Разбира се! В момента работя върху предстоящия си концерт в Damascus Opera House , съвместно със сирийския национален симфоничен оркестър. Това събитие ще бъде на 1 април. Моято „Турне 2010“ ще включва концерти в Дубай, Кайро, Истанбул, Дамаск, Бейрут и Хомс, от където се връщам в САЩ, за  да продължа своето турне във Вашингтон, Детройт, Лос Анджелис, като завършека ще е заедно с Ludwig Symphony Orchestra в Атланта. Европа не е в тазгодишната ми обиколка, тъй като аз бях там миналата година.

Вие сте били гост на  много престижни концертни зали по цял свят. От Париж, Лондон, Кайро, Москва, Ню Йорк и Атланта. Ако бъдете поканени в България, можем ли да ви очакваме с концерт в София?

Това ще бъде чест за мен. София е толкова красива  със своята архитектура, концертни зали и невероятни симфонични оркестри, да не говорим за Софийския симфоничен оркестър, който е един от най-добрите оркестри в Европа!

Може ли да ни разкажете как се запознахте със света на музиката? Има ли музиканти в семейството ви?

Да станеш музикант е по-скоро въпрос на самостоятелно откриване, отколкото  на избор. Открих любовта си към музиката още в началото на живота си, чрез концертите, записи на баща ми, които свирихме заедно на пианото в нашия хол. Спомням си един концерт, на когото отидох с моите родители. Бях на  8  години по това време в Хомс, град в Сирия. В края, по време на аплодисментите, си помислих: „Искам да правя това“. Знаех, че не мога да живея без моето пиано. Има любители на музиката в семейството ми, но не музиканти. Без подкрепата на семейството ми, приятели и верни фенове, аз не бих бил там, където съм днес.

Какво е значението на музиката за Вас?

Музиката е магично изпълнение на трикове с любовта. Музиката ме кара да гледам по-дълбоко в търсенето на красотата и истината. Всичко, което наистина е важно и има значение, са чувствата. Ето какво е музиката за мен … Аз вярвам, че душата не може да живее без музика.

„Кристална яснота и логика“, пише американското издание Observer-силни думи и много верни. Как чувствате собствената си музика? Каква е вашата философия?

Търся дълбоко в сърцето ми да се чувствам в любов и мир. Моята философия е да обичаш това, което правиш и да правиш това, което обичаш. Толкова просто.

Какво ви вдъхнови за комбинирането на различни жанрове в музиката?

Аз наистина обичам класическа музика, но обожавам нашите арабски ритми и пъстри мелодии. Тъй като съм обучен като класически пианист, то е естествено за мен да се отклоня в тази посока. Все пак моята благодарност към богатата сирийска култура наистина увеличи желанието ми да включа народна музика и арабски маками в моите произведения. Древните плочка от Угарит, на която е изобразена най-старата нотна система в света, също е огромно вдъхновение.

Каква е историята зад албума „Ехо от Угарит“? Може ли да споделите подробности за тази плочка и важността на този проект за вас?

Композирам от години, но напоследък съм вдъхновен от фолка и древната музика на Сирия. Откакто съществува музика по нашите земи, тя се е превърнала в културен феномен, музиката съществува на всички равнища. Сирия е родното място на азбуката и нотната система. Тълкуването на музикалната нотация в Угарит е предизвикателство и са публикувани няколко „реконструкции“. Тази плочка доказва древният произход на сирийската музика. Структурата на намереното откритие пресъздава зяла революция в музикалната традиция. Глинените плочки съдържат химн за съпругата на бога на Луната, Никал. Освен това, те съдържат инструкции за това как да се пее химнът от певец, придружен от музиканти, както и инструкции за настройване на струните на съответния инструмент.  Направих така, че чрез пианото да се осъществи музикален мост към миналото. Песента за тази жена е изпълнена с болка към семейството. Основната цел на проекта „Ехо от Угарит“ е да се хвърли светлина върху този исторически факт и музикална революция в Древността и за да покажем важната роля на Сирия.

Следният откъс от угаритския химн ни дава един поглед към хората, настроението и музиката на тази първична култура:

She (the goddess) let the married couples have children,

She let them be born to the fathers

But the begotten will cry out, “She has not borne any child”

Why have not I as a true wife borne children for you?

Вие сте сириец, който е роден в Германия, а сега живее в САЩ. Как тази разнообразна среда повлия на личността и музиката Ви?

Бях изложен на влиянието на множество култури и различни видове музика. Както знаете, аз съм роден в Германия, но съм израстнал в Сирия. По-късно продължих развитието си в САЩ. Бил съм на много турнета в различни страни. С течение на годините, пътуванията и Интернет, светогледът ми се увеличи естествено.

Слушам музика през цялото време, дори ако е само една за миг, дори тогава мога да бъда напълно потопен. Тези моменти на непрекъснато осъзнаване не само разширяват моите музикални вкусове, но и увеличават моя интерес към приемането и разбирането на други култури, едно вълнение от неизвестното, осъзнаване на взаимосвързаността в обществото ни, както и напомняне, че отделните хора, които работят заедно на различни нива и от различни култури, могат да създават хармония.

Вие сте започнали като класически пианист и след това сте поели по пътя на композирането. Разкажете ни за това ваше пътуване?

Изучаването на композирането ми даде възможност да обединявам няколко различни видове от музикални влияния в един албум- понякога и в самостоятелни творби. От друга страна светът на оркестрацията и моят опит, като пианист ми осигури необходимите средства за цвят на музиката ми и възможността за комбиниране на различни жанрове, създаване на изкуство с толкова разнообразна текстура. В края на деня, всичко това, което се опитвам да направя е да „разкажа една история“, тъй като музиката ми е посветена на моите фенове и на вас, слушателите. Може би ще намерите хармония!

Плочката от Угарит с химна,посветен на Никал

Някога опитвали ли сте импровизирани изпълнения?

И двете- импровизация и композиция-са процеси на откриване. Отделният импровизатор открива музика в същото време, както и публиката. Предпочитам първо да обмисля своите идеи и тогава да ги представя на моята публика, особено тези с пиано и оркестър. В действителност моята работа и музика зависи от публиката и едно парче може да се представи различно в зависимост от различните концертни зали и аудиторията.

В голяма част дори импровизациите са обмислени. Композиционните принципи се използват, както стандартните формули. На базата на естествената връзка между изпълнение, изпровизация и композиране аз се опитвам, чрез моите соло изпълнения на пиано да намеря начин за преодоляването на пропастта между импровизацията и извършването на предварително съставен план.

Има случаи, в музиката, както и в ежедневието, когато човек може да се опита да създаде впечатлението, че една идея или действие, че са спонтанни, но в действителност са били разгледани внимателно. Усещането, че нещо е било внимателно обмислено създава впечатлението за голяма интелектуална значимост и уважение.

Мислите ли, че музиката може да направи промяната? Вярвате ли, че музиката превъзхожда културите и цивилизациите?

По време на пътуванията си съм обмислял културата, религиите и идеите, които са влияли в продължение на векове по исторически път, навлизат в арабския свят, и се чудя  как тези сложни взаимовръзки са извършени и как точно новите музикални гласове са се образували от разнообразието на тези традиции.

Музика има силата да надхвърля бариерите, изгражда мостове на любов, мир и разбирателство между народите на света. Тя има капацитет да направи хората културно сближени. Например „уд“-ът, крушовидният струнен инструмент, който датира от периода Урук в Южна Месопотамия (Сирия и Ирак), е бил украсен с барокови дизайн. Най-вероятно лютнята е въведена в Западна Европа от арабите, които установяват държава на Иберийския полуостров през 711 г. Няма съмнение, че Западът е еволюирал от Изтока и в цялата история музиката е език на всички култури и цивилизации.

Едно от нещата, които научих в началото на кариерата ми е трудната работа, която включва в себе си получаване едно дълбоко чувство на лична ангажираност към изкуството и в същото време бизнеса с вашето изкуство. Вашата упорита работа ще се отплати, ако не винаги, най-малко с чувство за лично удовлетворение за това, че сте направили най-добрата работа за създаване и изпълнение на страхотна музика.

Ние живеем в атмосфера на различни култури и на музикалната индустрия едва ли има имунитет към този международен климат. Това ново музикално разнообразие е отразено дори в наградите „Грами“! Носители на тази престижна награда идват от страни, които нямат небостъргачи и едва ли ще имат. Моето послание е ясно: Преодоляване на различията между културите, представяне на богатата култура на Сирия, като същевременно се насърчава любов, мир и хармония в света.

Yafa, една от вашите музикални композиции, е посветена на Ирак и на палестинския народ, които се сблъскват всеки ден война…

Музика, като литература и други форми на изкуството, които споменавате, е израз на индивидуалната мисъл и чувство, постигнато чрез творчески процес. Изпълнители се стремят да споделят своя опит, наблюдения, и разбиране (техните „истини“) и, че най-ефективно е да се уповават на техните лични умения и способности. Рисуване, писане на истории, композиране на музика, живопис или снимки- те изразяват тяхното отношение към света около тях в този момент. Техните произведения имат определени изразителни елементи, като структура, тема, и тонус. Изкуството свързва хората помежду си по такъв начин, че тя ни дава възможност да споделяме взаимно възприятия, емоции и преживявания.

Yafa е опит да се каже моята собствена история на народа на Палестина.

Имате ли други забележителни инструменти, жанрове и стилове в музиката си, различни от арабски и класически?

Основната цел е да се постигне максимален ефект, да се представи богатата мелодия. Това наистина зависи от работата и историята зад нея. Например, аз използвах арфа в „Ехо от Угарит“, за да имитирам звука на kinara, инструментът, използван в угаритския химн в древната цивилизация на Сирия.

Аз вярвам, че жанр и стил са две отделни понятия, както и че второстепенни характеристики като предметът трябва да прави разлика между тях. Музикалния жанр може да бъде определен от техники, а стиловете  от контекста, темите, както и географският произход.

Към кого или какво се обръщате за вдъхновение?

Искрите на вдъхновението идват от най-неочаквани източници. Реалният свят винаги е огромен източник на вдъхновение. Има толкова много различия, че никога няма да ти стане скучно. Винаги можете да намерите нещо ново.

Сънищата са друг голям източник на вдъхновение за мен. Когато сънуваме, нашето подсъзнание е свободно да се скита наоколо и да се отдаде на собствените си творения. Мечтите са вдъхновение за изкуството в продължение на векове. Те са помогнали за създаване на цели движения в изкуство, като символика и експресионизъм. Моята „пиано мечта“, например, е един от преките резултати от такова вдъхновение. От друга страна, любовта ми към моята страна, която е с богата култура и наследство, е най-голямото вдъхновение за моя албум „Ехо от Угарит“.

Известен Ви прави не само вашата музика. Много хора казват добри неща за вашия характер. Музиката ли прави човека или човекът прави музиката?

Опитвам се да направя добро във всичко, което правя. Вярвам, че музиката е много мощна, особено ако тя влезе в сърцето… и, когато се случи, тя отива в душата, в търсене на красотата и истината в този свят. Моята музика е моят характер и аз съм моята музика! Няма съмнение за мен, че музиката те прави по-добър човек. Познавате ли или дали сте чували за „лош човек“ музикант или композитор? Аз лично не съм …

Вашият албум е сред най-продаваните в CD Baby, ITunes и Virgin. Каква е тайната на този успех? На кой бихте искали да благодарите?

Ами, бих искал да благодаря на Бог! Искрено благодаря на моите фенове и приятели на музиката. Аз ги каня всички във фен страницата ми във Facebook, където можем да поддържаме връзка и да следят предстоящи събития и новини. Аз съм много щастлив, че има такива прекрасни хора в моя живот … моето семейство, моите приятели и най-добрият ми приятел- пианото!

Полезни линкове:

Пълно интервю, както и биография на Малек Жандали (Full interview with Malek Jandali and Bio on English and Arabic):

3 responses to “На гости в Интидар…Малек Жандали

  1. knaf февруари 6, 2010 в 10:54 am

    Обожавам точно това изпълнение!! Когато го чух за първи път наистина ми докосна сърцето.

  2. Pingback: My interview with Syrian pianist and composer Malek Jandali « #Intidar

  3. Ana Marina февруари 6, 2010 в 5:50 pm

    this is wonderful composer with great story to tell. I do not know that first notation of music is from ugarit in syria. i just ordered album from CD Baby and i wait to get so I hear this beutiful piano music….fantastic syrian musician!

Вашият коментар

