Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Мечтата да можеш да мечтаеш

Доклади обикалят Уол Стрийт, че задълженията на Дубай може да достигнат 120 млрд. долара, а управляващите в емирствата едва ли са горди с този факт. Въпреки всички критики обаче, кризата в Дубай е в по-малки размери в сравнение с други части на света.

by Joshua Landis blog

Все пак, докато в Дубай става дума за големи пари и грижите на бизнесмените са свързани с това дали са спечелили или загубили някой милион, то малко по на север, в Сирия, иракските бежанци срещат множество трудности.

Дълга е темата за войната в Ирак, за това, което става там. След американското нападение и установената по-късно окупация, над един милион иракчани (по данни на сирийските власти, над 1 500 000) намират нов дом в Сирия. Макар и временен, много от тях решават да заживеят в Дамаск, далеч от ужаса на войната. Бежанците от Ирак , които се преселват в Сирия, имат право да работят и закупуват недвижими имоти, но не всички имат тези възможности. След края на американската инвазия, идва по-лошият период-окупацията. Ирак е напълно дестабилизиран, а държавните органи парализирани.

За да избягат от всичко това, семейството на Карад се преселва в Дамаск. Те са шиити и бягат от възникналото насилие от страна на сунитите, влизат в Сирия през 2005г. Въпреки, че правителството на Сирия предвижда безплатно образование за иракските деца, Карад (16) и брат му Али (12) не могат да ходят на училище, защото те издържат семейството си. Пред хора от IRIN най-голямото момче  разказва историята си.

„Пристигнахме с родителите си и тримата ни братя в Сирия през 2005г. Тъй като бяхме шиити, живеещи в квартал на сунити, получавахме много заплахи, които ни принудиха да напуснем Ирак. Баща ми работи в иракските сили за сигурност. През 2007г. замина за Ирак и изчезна. Върнахме се да го търсим, но не разбрахме какво се е случило с него.

Бях в шести клас, когато напуснахме и не се върнах в училище след това. Започнах да търся работа. Първо работих в завод, след това в ресторант и магазин за хранителни стоки. Брат ми Али (12) също работи.

Започнах да се карам с майка си, защото тя искаше по-малкия брат, Хюсеин, да работи също. Аз бях против това. Той е само на 10 години. Достатъчно е, че аз и Али работим, исках Хюсеин да остане в училище.

След това, майка ми реши да напусни- През март 2009г., тя взе най-малкия ми брат, Махамед (6) и замина. След два месеца ни се обади, за да каже, че е пристигнала в Гърция. Повече не сме я чували.

Днес аз живея с Али и Хюсеин в тази къща, където сме сега. Нямами никакви роднини тук и никой не знае за нас, включително близките ни в Ирак. Али и аз работим, за да може Хюсеин да ходи на училище. Работя от 9 сутрин до 9 вечерта и печеля по 3000 сирийски лири ($65). Али работи от 9 сутрин до 7 вечер и взима 2000 лири ($43). От година и половина работя на мястото, където съм сега. Въпреки, че работното време е голямо, аз съм щастлив, защото хората ни третират добри. Разнасяме чай и кафе.

© Dana Hazeen/IRIN

Всеки месец получаваме по $184 от Агенцията на ООН за бежанците, като с тези пари си плащаме наема и сметките. Искам да се върна в училище, но ако спра да работа, как ще оцелеем? Аз дори не мисля какво ще е бъдещето ни. Всичко, което е важно за мен е моите братя да са добре и да се грижа за тях. Мъчно ми е, че майка ни замина, защото сме много близки с най-малкия ни брат. Всички се надяваме, че ще заживеем някъде другаде, където ще имаме бъдеще.“

Положението на бежанците в България е сходно. За съжаление в Бусманци не се случват по-добри неща.

2 responses to “Мечтата да можеш да мечтаеш

  1. Pingback: Tweets that mention Мечтата да можеш да мечтаеш « Intidar| The Terrorist Blog! -- Topsy.com

  2. нямаНуждаОтПредставяне декември 2, 2009 в 3:30 am

    Заглавието е много точно . На кръста на мечтите им разпъваха душите им но там и техният корен е посят…

Вашият коментар

