Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Признание за нашата инициатива

Наистина е хубаво, когато получиш признание от важен човек. На 13 март открихме Форума за арабска култура „Махмуд Даруиш“. Освен български медии, събитието получи гласност и в Палестина.

Вчера, 17 март, получих писмо от преводачката на Даруиш в България Мая Ценова, че в броя от същия ден на централния вестник „Ал-Аям“, излизащ в Рамала, са публикувани писма между нея и Халед Даруиш, в които се говори не само за покойния Махмуд Даруиш, а и за форумът основан в София. Предоставям превод на писмата, извършен от Мая Ценова.

***

Махамуд Даруиш в София

в. Ал-Аям, 17.3.2009, Автор: Халед Даруиш

За пръв път се срещнах с арабиста Мая Ценова през пролетта на 1986 г., а поводът за тази среща бе, че от българското Министерство на културата ни възложиха да преведем заедно избрани стихове на поета Махмуд Даруиш. След години прекъсване Мая ме изненада с електронно писмо, в което ми съобщава прекрасната вест, че в София е основан форум за арабска култура, какъвто аз имах желанието и се старах да създам много отдавна.

12.3.2009 От Мая Ценова

На един сърдечен приятел

Току-що Уалид Дасуки (от палестинското посолство-бел.ав.) ми зададе въпроса дали съм ти писала. Засрамих се, че не съм, но нали знаеш, че не е защото не ми липсваш! А е главно защото все по-често ми липсват сили да си държа очите отворени, когато се прибирам от работа след посолството и университета. Но утре е годишнината от рождението на Махмуд Даруиш и моите студенти ми направиха много голям подарък. Ще се съберем, за да обявят, че създават „Форум за арабска култура „Махмуд Даруиш“.

Ще прочетат негови текстове, преведени на български, ще слушат негови стихове, в негово оизпълнение. Ще има почти само българи,което е и основната идея. И съм сигурна, че ако имаше как, ти щеше да си с нас.
А и Махмуд – също!
Халед, благодаря ти, че си там, на оная земя, че дишаш и пишеш на нея. Ще се радвам да прочета, а и не само да прочета, новото, което си написал.

От Халед Даруиш, 12.03.2009

Мая,
Дали съм търсил електронния ти адрес, за да ти пиша? Да, и настойчиво. Дали съм очаквал да ми пишеш точно тази вечер? Не. Каква прекрасна изненада! Благодаря ти, благодаря и на Уалид. На всички ни тежи усещането за загубата на Махмуд Дауриш, но когато той си отиде, ние спечелихме нови приятели. Палестина и палестинците привлякоха вниманието на много добри люде, които жадуват за постигането на справедливост не само за себе си. Толкова е хубаво, че ще се съберете на другия край на географската карта, за да отбележите деня на Махмуд Даруиш! Дълбоко се радвам, искрено съм щастлив, Мая, заради твоето писмо и вашия празник. Възхитен съм от вашия сайт.

От Мая Ценова, 12.03.2009
Халед!
Не очаквах да отговориш толкова бързо! А благодарността ми е отново към Махмуд Даруиш, който ни обединява пряко географията, времената и езиците, защото любовта е по-силна от всички… Махмуд е нашето единодушие по отношение на любовта към това битие, което не съвсем заслужава любов. Наистина изпитах болка при неговата загуба. Но скоро след това отхвърлих това чувство – то не е нищо повече от традиционна дума, която се казва на сбогуване. А Махмуд е неподвластен на онова, което се нарича „загуба“ – в това ме убедиха и моите студенти, когато ме поканиха в своя Форум, след като вече го бяха нарекли на негово име, без дорои да знам за това.

***

Признанието означава много, наистина! Да се надяваме, че ще продължаваме все напред.

2 responses to “Признание за нашата инициатива

  1. Димитър март 18, 2009 в 1:56 am

    Мая Ценова е невероятна!!!

  2. Pingback: Запознанството ми с Халед Даруиш « #Intidar

Вашият коментар

