Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Традиция, мислене и незнаене. Или изводи от моя блог

baner

Вече няколко месеца пиша публикации в блога си „Интидар“. Много имена смени, но винаги си остана интидар- очакване.

Още в началото, когато започнах блога  знаех, че ще има остри критики, коментари и т.н., затова гледам на произведението си, като на един вид изследване.

Тематиката на моя блог е в рязък контраст с реалното мнение на световната общественост. Позицията, защитаваща арабите, не е тачена сред масата хора, но все пак я има. Поради тази причина, т.е. възгледите ми за защита на арабската гледна точка, блогът ми получи както популярност, така и много критика. Което е разбираемо, поне за нашата действителност.

В началото започнах с по-общи статии, за да стигна все пак до болния за много хора в Близкия изток проблем- Израел-Палестина. Нямаше как да не се стигне до обсъждане на това. В района на Сирия, Ливан, Йордания и Израел/Палестина, малко са семействата, които не са изгубили близък във войните между тези държави. Затова, аз като потомък на арабска фамилия, се чувствам длъжен да правя българския блог за Близкия изток, да представям арабската гледна точка. По-долу ще изброя няколко неща, които забелязах след прочитане на коментарите, развитието на блога и реакциите от него.

  • 1. Българската общественост не е готова да разчупи мисленето си. Както неведнъж съм казвал – не обобщавам, но според мен по-голямата част от българите все още има какво да постигнат в посока на мислене и светогледи.
  • 2. Повечето българи не се интересуват, а получават готова информация за конфликтите. Наистина са малко хората, които знаят за какво иде реч в конфликта в Близкия изток. Не се прави разлика между религия, политика, етноси, доктрини, както и не се разбират връзките между тези елементи. Липсата на информация, относно Израел, Палестина, религия – това води до пускането на коментари, които не само за мен са смешни.
  • 3. Смятам, че е време да се прави разлика между етносите в Близкия изток. Вече сме 21 век, а има хора, които говорят за кюрди в статия за Газа!? Отделно се намесват турци, османци и т.н. А това води до следващата точка.
  • 4. Ислямът е религия на различни народи -араби, иранци, афганци, индонезийци, турци, бербери, кюрди, босненци, албанци, таджики, азери и т.н. Всеки един народ възприема ислямът по свой начин и в зависимост от това как е приел тази религия- едни насилствено, други заради обстоятелстват- трети заради своя личен избор. Всеки народ тълкува различно религията и е трудно да се каже кое е точно ортодоксален ислям. Не мисля, че всички християнски народи възприемат религията еднакво- доказва го конфликтът между източна и западна църква, войните и т.н.

Турците са един от мюсюлманските народи. Тяхното възприятие на догмите е различно от иранското, афганското и т.н., като добавят свои традиции. Не може щом се спомене ислям, да се включват веднага турци…

  • 5. Имам чувството, че по отношение на турците, българите имат комплекс. Не мъст, не омраза, не – точно комплекс. Ако не беше така, нямаше да съществува следната връзка: статия за араби(и изобщо нещо за араби и Близък изток) – ислям – турци – 500 години робство – ВРАГ. Мисля, че това е грешно мислене – арабите нямат нищо общо с турците, освен религията и, че са били също османски роби. Затова, може да се обидят много хора, но това е исторически комплекс, какъвто Ботев, Левски, Раковски-едва ли са имали.
  • 6. Световното мнение се контролира по един начин- журналистика. Ако новините не дават нещо, означава, че не се е случило. По време на олимпиадата в Пекин, Русия нападаше и никой не говореше за това. Сега в Газа Израел избива невинни хора, само защото живеят там – БТВ, НТВ и т.н. дават по едно изречение. Вярно е и, че българите няма защо и да се интересуват от толкова далечен конфликт, но според мен една медия трябва да отрази всичко, колкото е възможно.

–-

Знам, че ще се засегнат много хора, знам, че мнението ми не е добре прието, в голяма част и заради произхода ми. Но искам да кажа, че аз също се гордея с българския си произход. Не ме е срам от него, и никога няма да ме е срам. Българите са един от интелигентните народи, няма къща без книги, атласи и вестници. Никой западняк не може да стъпи на малкия пръст на българина по знание за света.

Но днес сякаш България е потънала в сън. Проблеми, сивота и еднообразие – това са до голяма степен причини, които обясняват апатията в обществото. Аз не знам друг народ, който да е бил толкова пъти „прецакван“, както българския -арабите са имали Халифат, евреите са имали Царство и днес пак са център на внимание. Българите са имали империя, а никой не помни това. Останал е само споменът за робство.

Знам, че съм черен в очите на мнозина. Затова ще се обърна точно към хората, които ме критикуват -мен и моите публикации:

Не ме винете за позицията ми – вие щяхте да бъдете също така озлобени, ако избиваха народа ви. Знам, че имате близки, обичани от вас хора, поставете се на мястото ми и ще ме разберете.

Ако някой реши да пише по тази публикация, или да каже нещо на мен – нека пише на ruslantrad(@)gmail.com .Ще отговоря на всеки.

С уважение към всички, авторът

Вашият коментар

