Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

Аврам Бърг: Еврейският народ използва Холокоста за оправдание

Interview By Tony Karon January 1, 2009 TIME

burg281_2_w173_h_m2Аврам Бърг е потомък на много голямо семейство в Израел. Баща му е бил заместник-говорител на първия Кнесет, като Бърг става също говорител и член на кабинет. Неговата история в основаването на Израел прави още по-чудна позицията му относно критиката на държавата, която има възможност да загуби чувството си за морални ценности.

В новата си книга “Холокоста е минал: трябва да възкръснем от пепелта”, той твърди, че има мания да се преувеличава ролята на Холокоста, като това пречи дори на самия юдаизъм. В следващото интервю, той разговаря с репортера на TIME.com Тони Карън.

Карън: Вие твърдите, че еврейският народ е в състояние на криза, отчасти поради степента, в която Холокоста доминира в съвременната еврейска идентичност. Може ли да обясните?

Бърг: Аз, както и много други, вярваме, че един ден ние ще може да живеем в мир с нашите съседи, и тогава за първи път мнозинството от народа ще може да живее без непосредствена заплаха за живота си. Мирен Израел и сигурна диаспора. И тогава въпросът, който ще се задава на нашето поколение е, може ли еврейският народ да оцелее без външен враг? Дай ми война, дай ми погром, дай ми бедствия, и аз знам какво ще правя. Дай ми мир и спокойствие – загубен съм. Холокостът беше адски ужас, но ние често го използваме, като извинение, за да се избегне критиката от това как 60 години след него, не сме се възстановили.

Карън: В книгата Ви, Вие повдигате въпроса за целта на еврейския народ през хилядолетията и, че той оцелява не само заради оцеляването. Кажете ни, коя е тази по-висока цел?

Бърг: И двамата ми родители са преживели ужаса на войната – моят баща бяга от Берлин през септември 1939г., майка ми оцелява от клане в Хеврон. Така че моето семейство знае нещо за травмите. Все още бяхме деца и вече бяхме травмирани. Вярвахме, че еврейският народ ще продължи напред, а за да продължи трябва да оцелее. Дори в Холокоста, урокът е “никога повече”. Но това не означава просто никога да не стане отново геноцид с евреите, а да няма геноцид над никое човешко същество. Така че, Холокоста не е само мой, той е на цялото човество.

Карън: Вашата книга твърди, че Холокоста има специално място в еврейската идентичност…

Бърг: Холокоста е съвсем реална катастрофа за много хора в Израел. Но… когато чуя някой, като Б. Нетаняху, който е много интелигентен човек, да каже, на Иран: “Това е 1938г- , всичко се повтаря.”, аз казвам -дали е настина така? Наистина ли е отново 1938г.? Дали сме имали такава армия 1938г.? Дали имаме подкрепата на всички велики сили? Не, не сме. И като сравняваме Ахмадинеджад с Хитлер, ние омаловажаваме Хитлер. Тъжното е, че винаги, когато държавен глава започне посещение в Израел, той не вижда първо университетите, парковете и т.н. , а мемориалът Яд Вашем, за Холокоста. Не мисля, че Яд Вашем трябва да бъде винаги отправна точка за всеки, посещаващ Израел. Това не е начинът да се покаже юдаизмът.

Карън: Вие твърдите, че целта на Яд Вашем е да спира критиките?

Бърг: Това е емоционален шантаж, който казва на хората, това е, което имаме , така че млъкни и ни помогни. Виж къде сме били преди 100 години, и виж къде сме сега -няма други хора, направили такава промяна. Най-големите учени през 20 век са евреи. Днес 10% от всички сделки за оръжие са сключвани от Израел. Не може да дадем на света нещо, ако не се отърсим от травмата.

Карън: Мнозина евреи в Израел и Америка, виждат само заплахи около държавата на евреите. Вие говорите за приятели, какво ще кажете на вашите критици?

Бърг: Имам много малки очаквания относно създаването на ново мислене и светоглед сред евреите. Те искат да се запази статуквото. Израел не иска да мисли. Ние сме експерти по управление на кризи, отколкото на намирането на алтернатива на кризите. В Израел има много танкове, но почти никакви научни постижения. Една от причините да напусна политиката е, че Израел стана царство, но без пророчество. Накъде върви то?

Много хора ме питат за мнението ми за Газа. Аз казвам 0 Газа е кошмар и това е петно върху съвестта. Много съм смутен от отношението на израелците към израелските араби. Това е срам. Това е черна дупка в моята демокрация. Но това е реалността.

И все пак, ако пратим децата си, като доброволци в Руанда или Южна Африка, това ще събуди морала им. Ще си кажат, че там нищо не може да се направи, поне да направим тук нещо. Виждам моя син, прибра се у дома, след като беше в Латинска Америка. Пет дни след това беше пратен в Газа, като полицай. Каза ми:

“Ето ме, седя на края на деня и като погледна около мен, никой не ме обича. Заселниците, равините, ХАМАС, палестинците – всички ме мразят. Веднъж седях с мой приятел да пием кафе и пред нас изкочи един стар арабин. Беше настървен и груб към нас, каза ни: “Тук е моята кръв.” Ние му казахме, че не искаме нищо от него. Но той продължи: “Не, искам да видите всичко наоколо. Това е мое, а сега правя кашер.* И започнах да плача.”

Та, попитах сина си какво е станало и той ми каза: ” Не разбираш, аз година и половина бях в Латинска Америка, ходих по тамошните села, гледах техните традиции, песни, история. А ето ме тук, полицай – аз съм лошият. Не мога да говоря с този старец. Знаеш ли колко много ми се иска да се бяхме засекли при други обстоятелства?”. Това е приемер за мен.

———

*кашер- храна, приготвена по еврейски религиозни обичаи, също и магазин за такава храна.

С помощта на: TIME.com

Interview By Tony Karon January 1, 2009 TIME

Вашият коментар

