Intidar

Да упражним демократичното си право да не бъдем чути.

В крайна сметка,какво значение има за вас дали Фатма носи забрадка!?

Аз нямам думи вече.Наистина.Понякога, дори и аз се изморявам.И най-вече се изморявам от глупостта, от предрасъдъците , от предубеждението.А тези качества са неизменна част от разговора, когато стане дума за Близък изток.

Реших на рождения си ден днес да се запитам този въпрос – в крайна сметка какво го интересува Запада, дали Фатма носи забрадка? Разбира се това е въпрос с множество значения.Той включва и други мои въпроси от типа на – Защо е важно да се бърка запада навсякъде?Защо не си гледат своите проблеми?защо се бъркат в проблеми между евреи и араби,след като това е само между тях,и ако не бяха се бъркали с политиката си, примерно Франция, проблемът щеше да е локален.Питам се и защо ,аджеба, никой не прочете малко по въпроса и после да дава мнение.Най-ме е страх от обидени хора,както казва Никита Михалков.А хората, които постоянно хулят и т.н. май са обидени, но на кой- не знам.

И да се върна на въпроса за забрадката, че този въпрос вълнува едва ли не западняците повече от самата арабка.Първо знаете ли какво е забрадката?Разбирате ли символа й? Знаете ли кога се появява?Чели ли сте какво изобщо пише в Корана по въпроса? И кога ще престанете да четете книги ,като „Не без дъщеря ми!“ ?

Предлагам първо да отидете в библиотеката и след това да спорим на тези въпроси.Защото ориенталската култура и в частност ислямо-арабската е много различна,много чужда на останалия свят и ако не си с такъв произход едва ли ще я разбереш.

Чудно ми е как някой , който живее на 3 000 км от най-близката мюсюлманска страна живо и много ожесточено критикува, интересува се дали жената там е еди каква си…Наистина ми е чудно.Нека подобни хора знаят, че в голямата си част жените в Близкия изток носят забрадки по своя воля, а мъжа им няма да им каже нищо по простата причина, че е под чехъл отвсякъде.Нещата в голямата си част не са такива,каквито се представят, и изрази от типа „Ами аз така съм чувал“ говорят за липса на лично мнение и главно са…смешни.

12 responses to “В крайна сметка,какво значение има за вас дали Фатма носи забрадка!?

  1. Pingback: Sham: Понякога наистина ми писва @_GaN_ :P - edno23.com

  2. GaN юни 30, 2008 в 3:28 pm

    Първо, Честит Рожден Ден!!! Много здраве, щастие, късмет и т.н. 🙂 само хубави неща! Продължавай в същия дух с блога!

    Сега, относно забрадките съм напълно съгласен с теб. Никой няма право да осъжда различна култура, която дори не разбира. Това ми напомня за моя спор в блога на бат Пешо относно обрязването на жени 🙂 Логиката за мен е същата. Но както и да е.

    Единственото, с което не съм съгласен е, че когато емигрират в „западна страна“, „забрадените“ трябва да се съобразяват с културата там, както и разбира се западняците, които отиват в „арабския свят“. Сиреч, с две думи – никой няма право да осъжда жените в Сирия да речем, че носят забрадки (особено ако те го искат), но имаме пълното право да ги „осъдим“, ако в българско училище (което е светско и не е „прието“ да се носят забрадки) те искат пак да си ги носят 🙂

    Надявам се ми хвана реда на мисли.

  3. ruslantrad юни 30, 2008 в 3:51 pm

    А как ще коментираш това:

    Чл.38 от Конституцията:
    Никой не може да бъде преследван или ограничаван в правата си поради своите убеждения, нито да бъде задължаван или принуждаван да дава сведения за свои или чужди убеждения.

    Също така конституцията ясно казва,че свободата на вероизповедание е личен избор, и никое вероизповедание не може да бъде потискано.

    Както и да е,аз смятам,че в България исляма не е на мястото си,тук е християнска държава и т.н. Правителството може да каже кой какво да прави и прочие.Но си мисля,че щом в Египет,Ливан,Сирия,Ирак се позволява на христините да носят кръст,да се молят и да отслужват литургии,значи и тук могат да оставят който иска да се моли 5 пъти или да носи забрадка.Не е ли това демокрацията?

    Важно е също да кажа,че статията е насочена към небивалия интерес на Запад относно забрадките В арабски и ислямски страни.Не съм искал да обсъждам положението тук,тъй като е много сложен въпрос.

  4. Paola_Beatrice_Santa юни 30, 2008 в 5:33 pm

    С пожелание за здраве и много лични успехи!!!

  5. Stalik юли 1, 2008 в 2:11 am

    ЧРД на патерици и от мен.

    Сега… Темата за хиджаб е много спорна и относителна. Като всяко нещо тя си има ези, но си има и тура. Съгласен съм, че тя се коментира много първосигнално и некомпетентно.

    Първо да спомена за ролята на западните страни – въпросите ти в тая насока са излишни. Всичко е икономически и властови интереси в тоя живот. Да не мислиш, че се намесват от любов към някоя от двете страни по проблема или от немай какво да правят!?…

    Обратно към хиджаб. първо той има различни форми. Забрадката е една от тях. Зная какво пише в Корана по въпроса, но считам, като човек търсещ обясненията не в самата книга, а в културологичните интерпретации на мотивите, че хиджаба има ролята на средство за запазване на табуто върху сексуалното. Сура 33:58-60 го казва достатъчно директно. В този смисъл това е оръдие на моногамията.

    Не съм съгласен обаче, че повечето жени го носят по свое желание. Факта, че сам си избрал да сложиш забрадката, все още не значи, че желанието е породено от теб без външно влияние. Когато си част от култура, в която това е прието и често срещано; когато (особено в някои от арабските страни) има опасност да бъдеш възприета като лека жена заради това, че не носиш забрадката или каквото друго би могло да се изисква; когато се намираш в радикална култура (не говоря за исляма по принцип, а за условията в някои страни конкретно), в която за да излизаш от дома си и да посещаваш места с чужди мъже, да комуникираш с тях и т.н. трябва да носиш забрадка – е, питам аз, тогава ти няма ли съзнателно и доброволно да направиш това. Никой не твърди че на тези жени забрадката им е надяната на главата и закована с пирони. Не, разбира се. Но това все още не прави избора им свободен, неповлиян. Очакванията на общността често могат да мотивират избори, които иначе не бихме направили.

    Поне така виждам аз нещата.

  6. ruslantrad юли 1, 2008 в 3:47 am

    Всичко окей,имате мнение и така,но това мнение не е нужно,това искам да кажа,няма значение ние какво казваме,моите братовчедки носят забрадки,защото искат и не защото е от ислямска гледна точка.Много се бъркаме там,където никой не ни иска мнението,това ни е грешката.Нека си гладаме европейските проблеми, а как ходят жените в Близкия изток оставете те да решат.

    На-малкото,че никой на запад или тук не може да мисли по начина,по който мислят хората Там.Разликата е огромна в мислите,занимаваме се с проблеми,които не са наши.Никой няма да възприеме идеята за демокрация и т.н ако се налага,може би трябва те сами да осъзнаят смисъла.Арабките са водели войни,не са носили забрадки и прочие,това е по-скоро модерно явление.Обществото само ще види кусурите си и без наша помощ.Възгледите,които защитаваме тук,там са непонятни,та дори доскоро на арабски нямаше дума за демокрация,а САЩ искат да вкарват демокриация.Е няма да стане.Исляма сега изживява своя средновековен период и той ще отмине рано или късно.Но това не дава основание някой чужд да се бъка в естествените процеси.Има по-важни проблеми за решаване.Пример -ако толкова искаме да се бъркаме в чуждото-Израел,най-религиозната държава в света по думите на евреи от самия Израел,ето -може да се позанимават разните специалисти.

  7. kanew юли 1, 2008 в 10:33 am

    ЧРД.
    Откровенно казано, ако посетиш православен храм в Русия, трудно ще видиш жена без забрадка и голи ръце. Преди много години, милиционерите не разрешаваха на мъжете да ходат по къси панталони, а бабите ги плюеха и се кръстеха, като, че ли са видяли шайтан.
    Аз съм посетил всички арабски страни, с изключение на С.А, и съм живял около 11 години в Египет и Ирак. За мен носенето на забрадки е правопропорционално на политиката на налагане на исляма и обратно пропорционално на културния уровен на населението. Така е с многоженството.

  8. Stalik юли 1, 2008 в 11:12 am

    Руслан, разбирам напълно какво искаш да кажеш и не оправдавам тези, които се месят в живота на хората от Изтока, когато това не е нужно. Но както казах всяко нещо си има ези и тура.

    Ако се абстрахираме от експанзионистичната политика на САЩ трябва да признаем, че отношението на много хора към исляма и традициите в него тук, на Запад, и там, още по на Запад, се формира въз основа главно на (1) терористичната дейност на организации, обявяващи се за ислямистки, (2) от законодателството в някои страни от Близкият Изток. Там където властва шариата отсъстват много от свободите, прокламирани от Всеобщата декларация за правата на човека. Саудитска Арабия например попада под сериозна критика по отношение на това въз основа на колко справедлив процес се основават присъдите там, някои от които смъртни. Съществува тежък натиск върху религиозните и политически малцинства, хомосексуалните и жените.

    В смисълът на последното няма как хиджаба да не се разглежда като реминисценция – малко или много – на тези нагласи в Изтока. Отново повтарям, че е необходимо да се разбере, че доброволното слагане на забрадката все още не е признак за свободен избор и обясних защо. Не защото го осъждам. Констатирам. И твърдя, че това малко или много е реликт от традиционното отношение към жената в авраамическите религии още от 4000 години пр. Хр. Което много хора схващат като ретроградна практика.

    Това е причината много хора да възприемат забрадката така и да прокламират свалянето й. Ето например Турция, страна, където официалната религия е ислям. Свалянето на забрадката, пък била тя и доброволно сложена, е малко или много крачка към еманципацията на жената – ценност, която е неоспорима. И ако оставим на страна политическите и икономически великодържавни интереси на някои западни страни, а се съсредоточим върху мнението на обикновеният човек, ще видим, че мотиви за подобно отношение към проблема са човеколюбието и съпричастието към неволята на много хора в някои държави в Изтока и в Северна Африка, а не опит за налагане на културни модели или насаждане на мирогледи.

  9. ruslantrad юли 1, 2008 в 11:58 am

    Хартата няма никакво значениев онази част на света.И няма да има,разбираш това.Второ,който е живял в арабска страна ще потвърди жената там какво представлява и чак тогава ще говори за забрадки.Лошото е,че когато се обсъжда история и култура се гледа само едната гледна точка.В случая пак правим това.

    Натиск върху религии няма,аз никога не съм виждал такъв натиск, говоря за Ливан,Йордания,Сирия и Египет.Дори в Ирак християните са си свободни.Примерно в Мека до 16 век ,преди идването на турците е имало икона на Дева Мария, а джамията в Дамаск се е ползвала от християни и мюсюлмани.“Изведнъж“ края на 19 и началото на 20 век хората се намразват, е айде де….как така.Посегателството върху историята и културата на хората там е просто очевидно.За това обвинявам лично аз и арабските лидери, които освен Насер са пълни утрепки и лицемери.

    Сега съм сложил филм за Насер, на арабски е,но го виж и гледай внимателно дали има забрадки и бради сред хората.Филмът е правен 60-те години.
    Ако трябва да говорим за ислямизъм то трябва да се върнем в края на 60-те години и да видим как е създаден,знаеш ли кой го създава ?Франция в Алжир, за да противостои на пан-арабизма на Насер.Естествено тогава ислямизмът е подкрепен от всички западни правителства.Да, но Алжир се освобождава и после какво да правим?

    Всъщност ще напиша статия точно за този рак на обществото- ислямизма.

  10. Stalik юли 1, 2008 в 4:48 pm

    Религиите бяха един пример и то от Саудитска Арабия. За Египет какво да ти кажа… прочети сам. Или зарежи Саудитска Арабия и Египет – да видим Иран. Аз няма да забравя Махмуд и Аяз. Единият беше на 16, а другият на 18 години. И т.н. Не става въпрос само за забрадките. Не става въпрос и само за жените. Става въпрос за общия климат и това как той се възприема отвън. Разбира се нужно е да се отбележи, че поставянето на страните от Близкия Изток под общ знаменател е неуместно, защото положението в различните по различни въпроси е различно. Но няма нищо по-нормално от това западнякът да реагира рационално на това, което вижда като външен наблюдател. Разбирам възмущението ти, но се съгласи, че има някои неща, които са си истина. И те малко или много имат отзвук върху общата нагласа на външния наблюдател.

    Защо според теб Декларацията няма никога да има значение в онази част на света? Отговорът на този въпрос ми е любопитен, тъй като ти имаш по-дълбоки наблюдения.

  11. ruslantrad юли 1, 2008 в 9:54 pm

    Защото е продукт на съвсем различна култура.Не исках да го казвам,но ме накара-в Близкия изток правата на човека са чужди.Така е от 3 000години и едва ли ще се промени.Това е от мен по въпроса.Нямам повече нерви.

  12. Stalik юли 2, 2008 в 11:15 am

    Чакай малко сега… Какви нерви, какви пет лева? 🙂 Тук не сме се събрали да си образуваме нерви. Водим си дискусия. Аз просто те попитах нещо, тъй като ясно съзнавам какво е да си лишен от обективен поглед върху нещата, тъй като не си в крак с тях.

    Следващ въпрос: кое в близкоизточната култура влиза в разрез с принципите на Декларацията? В крайна сметка не разглеждаш ли критиката на западняците в тоя смисъл – човешките права – като донякъде оправдана, макар и съпътствана от невежеството?

    Да, много жени там слагат забрадката доброволно, сиреч мама, тати и пр. не са им казали „Слагаш я и толкоз“, но за човека отвън е необяснимо как една жена, освен по модна приумица, би могла да пожелае сама да носи забрадка. И той, човека отвън, интерпретира това като функция на мизогинията, била тя директна или не. В този смисъл емоционални постове от типа „Какво се бъркате в чужди работи“ са неефективни, особено когато са написани от мъж, а не от жена, самата носеща забрадка. 😉 Информацията и обяснението е това, което има повече смисъл. Защото външният наблюдател не знае, а и няма да си направи труда да научи, защото не подозира, че има обяснение различно от това, до което той е достигнал по пътя на своята логика.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: